Kerkjes, vissenkoppen, eilandjes en powernaps

19 juni 2019 - Sørvågen, Noorwegen

Het stapelbed sliep best in onze bezemkast zoals Gerko het noemde.  Gelukkig hoef ik er 's nachts nooit uit, want het is een heel gedoe om er uit te klimmen zonder je kop te stoten😅.

Stapelbed in bezemkast

We zitten half 8 op de motor en tanken de motor vol bij de Shell. Op V-power loopt hij het beste. Dus als we een geel/rode schelp zien gooien we hem voor zekerheid vol. Je weet niet waar je wat tegenkomt hier. Het is bewolkt en soms regent het een beetje. Dan schijnt weer de zon. We rijden zuidwaarts naar het puntje van de Lofoten naar Moskenes. De spitse punten van dit gebergte zijn gehuld in de lage wolken. Een beetje mystiek.

Mooie luchten

De sneeuw hoog in de bergen wordt minder maar het ligt er nog wel op plekjes. We zitten nog steeds boven de poolcirkel en geografisch gezien boven Ijsland. De Lofoten zijn inderdaad prachtig. Met veel eilandjes. Idyllische vissersdorpjes. Bij alle huizen een wasrek met vissenkoppen en stukken vis die hangen te drogen. Wat een vislucht! We vragen een Noor wat ze met die koppen doen. Ze zijn voor export naar Spanje voor de Paella! En de gedroogde vissen eten ze zelf. Die slaan ze plat en kun je als snack eten bij je biertje.

Gedroogde viskoppen

Als je de spitse bergen wegdenkt lijkt het of we in Duitsland rijden. Glooiende groene hellingen met overal huisjes. Hier in het hout in diverse kleuren. Rood (meeste), grijs, wit, blauw, groen, bruin,  geel, zwart en zelfs een roze gezien. Sommige daken  met gras en planten bedekt. Ecologisch! We komen onder weg allemaal oude voertuigen tegen van de Baltic circle run. Ze gaan ook naar de Noordkaap! Gaaf hoor met zoveel. Maar toch hou ik het liever bij onze kleine motorbende.

Lofoten gekleurde huisjes

Voor die willen weten hoe Gerko en ik communiceren met elkaar op de motor....Zonder bluetooth verbinding en microfoontje in de helm.  Dus gewoon vizier open en hard praten. Als ik iets moois links zie tik ik links op Gerko zijn schouder en rechts....rechts. ik fotografeer en film achterop. Ik zoek op booking.com rijdende weg een slaapplaats voor de nacht en Shell stations waar we kunnen tanken. Of ik kijk of er mooie plekjes zijn om even te stoppen. Een bushokje of zo...Ik check alternatieve routes en geniet vooral van alles om me heen! En ik heb geen last van een houten kont en last van mijn lijf. Ik zit als een vorst tussen de koffers en de tassen. Eraf vallen is niet mogelijk. Voor de afwisseling bungel ik met mijn beentjes los. Draai wat met mijn enkels.  Of ga eens even staan in een dorpje als we niet hard rijden. En doe wat andere oefeningen. Bertil mijn sportinstructeur bij Warren is vast trots op me. Soms doe ik ook wel eens een dutje op een wat saaier stuk. Heerlijk! Neef heeft het een beetje zwaarder.😜 Altijd opletten, scherp zijn, die zware motor van 500 kilo (inclusief alle bagage en 2 personen) op de weg houden. En dat bij regen, zijwinden op bruggen en de donkere natte tunnels. Dus soms masseer ik rijdende weg even zijn schouders. Dan kan hij er weer even tegen aan! We hebben nu 3850 km gereden en 59 uur op de motor gezeten (volgens de BMW navigatie). In 9 dagen!😰

Eilanden bij Bodo

We halen de boot van Moskenes naar Bodo ruim op tijd. 3,5 uur duurt deze vaartocht. Neef doet even een dutje. Dat heeft hij wel verdiend. Ik heb bij het wachten op de pont al een powernap gedaan  op een bankje. Al die indrukken is best vermoeiend. 😅

Locatie boot

Op zee trekt de lucht helemaal open en het is heerlijk op dek in het zonnetje. Het lijkt of ik op de boot naar Terschelling zit als ik mijn ogen even dicht doe. Dan zie ik de Noorse vlag!

Bijna de Friesland naar Terschelling...🤣

We naderen een eilandengroep voor Bodo waar de ferry behendig door heen vaart met 30 km per uur.

Boei bij eiland.

We stoppen na de leuke vaartocht bij de Saltstraumen voorbij Bodo. De grootste en sterkste getijstroom van de wereld waardoor een nauw gat al het water verplaatst wordt vanuit zee richting het fjord. Een spektakel van harde stromen en enorme draaikolken. Wat een spektakel. Hier een link.

We rijden zuidwaarts verder en we zien wéér een ander landschap. Heel ruig met veel grote rotspartijen. Ook de bergen zijn een blok rots! Helaas gaat het regenen in de bergen. Nog steeds sneeuw boven in. En even later als we weer langs de kust rijden is het weer mooi weer.

Op zee tussen Moskenes en Bodo

We stoppen in Ørnes voor een overnachting. Deze keer met een restaurant en morgen ontbijt. We liggen 120 km voor op ons schema. Dat hebben we nodig want morgen gaan we de pontjes route doen! We volgen RV17 en krijgen 7 pontjes. Een soort eiland hoppen. Daar gaat tijd in zitten. Maar wel gaaf! Vandaag 250 km gereden en 3,5  uur op de ferry richting huis. Tot morgen! 😘

Ook weer zo mooi

1. Lenie Vermeer:
    19 juni 2019
    Wat een prachtig verhaal weer ,geweldig om zo ,n neef te hebben ,om jaloers op te worden en je loopt er ook nog niet mee voor gek ,mooie man ,nog veel plezier
  2. Daniella de Regt.:
    19 juni 2019
    Leuk hoor Marja.
  3. Rieneke Kleijwegt:
    20 juni 2019
    Wat hebben jullie er al een reis op zitten zeg en diep respect voor neef Gerko!!💪🏼
  4. Jeannet:
    20 juni 2019
    Ik sluit me bij allemaal aan👍ik geniet elke dag weer en respect voor allebei!!!!!