Gletsjer, 3 pontjes erbij, OMG, poolcirkel en prakkie

20 juni 2019 - Jektvik, Noorwegen

7 uur is het ontbijt dus we willen dan aan tafel om zo snel mogelijk weg te rijden om ons eerste pontje te halen. We zijn ruim op tijd klaar en hebben nog een kwartiertje. De Shell tank zit toevallig naast ons hotel. Dus het is een idee om eerst de tank even vol te gooien. Maar we hebben nog niet betaald....🤔. Ze zullen wellicht denken dat we flessentrekkers zijn die zonder te betalen vertrekken. We laten de motor achter als onderpand en lopen even een rondje naar het water. En wat een toeval. Daar ligt Richard With. Het schip waar we mee noordwaarts zijn gevaren richting Honingsvag. Ze is nu op haar zuidelijke tocht bezig en doet deze haven in Ørnes aan. Wat toevallig ook weer.

Richard With volgt ons

We ontbijten en gaan op weg  naar de FV 17. Wat een prachtig weer. Onderweg veel tunnels en watervallen. En het water van het Fjord waar we om heen rijden is adembenemend van kleur. Niet te geloven. Daarbij de weerspiegeling in het water van de besneeuwde bergtoppen....🤩.

Reflectie in water

Het is gewoon niet normaal zo mooi. Even verderop een gletsjer hoog in de bergen. Prachtig die ijsplaat tussen de ruwe toppen.

Gletsjer

We komen als eerste bij de ferry aan in Forvoy. Blijkt dat ik het tijdschema andersom had gelezen. 🙄. We hadden dus kunnen uitslapen...😅. Maar we zitten heerlijk in de zon dus wachten is geen straf. Dan komt er een grote motorclub uit Nederland aan. Horizon reizen. Ze hebben georganiseerde reizen door heel Europa. Leuke gasten hoor! Ze rijden vandaag ook de pontjes route en hebben dezelfde reis ongeveer gereden als wij...behalve de Hurtigrutten hebben zij niet genomen. Is even gezellig zo een grote groep maar onze OMG (Only Marja & Gerko) blijft met 2 leden overeind! 💪

Pontje 1 met nog meer motors

Pontje twee in Jetvik duurt dik een uur en hij vertrekt te laat. Dan heeft hij onderweg nog een onaangekondigde stop op een eiland. Iets met kapitein en een vriendin...oh nee dat was in Italië de Costa Concordia 😰. Vandaag loopt het beter af. Onderweg passeren we met de boot de poolcirkel. Er staat een kleine globe ter markering.

Poolcirkel terug

We hebben in totaal een week rond gezworven boven de poolcirkel. Tijd vliegt. We hebben door oponthoud bij ferry 2 en wegwerkzaamheden in een tunnel geen goede aansluiting met de derde pont. Dus moeten we een uur wachten. Inmiddels hebben we flinke buien gehad onderweg en is het hard gaan waaien. We zoeken weer een bushokje om wat te eten. We hebben nog niet eerder zo een mooie gehad. Met een raampje en een strandje. Een upgrade. 😂.

Bushokje with a view

We maken een broodje gezond. Paar plakjes ham, kaas, ei en komkommer gesnaaid van het ontbijtbuffet. 😱 Broodjes uit de supermarkt. Met cup of soup.

Blij ei

Op pontje 3 van Nesna naar Levang staan we pool position. Duurde maar 20 minuten ook.

Pool position op pont 3

Het vierde pontje zou echt te laat worden en in die buurt zaten weinig hotels. Dus we besluiten weer naar de E6 te rijden voor de overnachting. Daar file door wegwerkzaamheden en slecht wegdek. En regen!!! Kortom eigenlijk hebben we het helemaal gehad. Maar ook hier  geen hotel of hut te vinden. Op booking.com is er één op ruim 100 km. We trekken hem nog even door! 😅. En als je denkt over de 'snelweg' E6 is dat appel eitje. De Dorpsweg in Oudenhoorn is beter! De zon breekt gelukkig door. Het spoor en een snelstromende rivier zijn onze buren. We komen over zeven pas bij het hotel aan. Maar het is het dubbel en dwars  waard. Wat een sfeervolle zaak.

Ons verblijf in Grong

We kunnen er eten wat de pot schaft. Een heerlijk prakkie. Daar waren we aan toe. Daarna even uitbuiken in een ouderwetse woonkamer. Net of we even terug in de tijd zijn bij oma.

In de huiskamer

We wandelen nog even een rondje kerk en sluiten vriendschap met een poes. Gerko checkt de achterband. Voor we vertrokken heeft hij er 2 nieuwe omgelegd maar de achterband slijt hard.....🤔. Misschien nog een bandenwissel voor we thuis zijn?

Gerko checkt de banden

We zijn vandaag 3 ferrys en 425 km zuidelijker gekomen. We liggen precies op koers al mocht het een pontje meer zijn...Misschien morgen nog verder op de pontjesroute. Ligt beetje aan het weer. Nu even een afzakkertje. Proost.🍻. Groetjes OMG.

Proost

1. Rieneke Kleijwegt:
    20 juni 2019
    Heerlijk genoten weer van jullie verhaal kijk er naar uit!!😍
  2. Dineke:
    20 juni 2019
    Het is wel duidelijk dat niemand ook maar een moment hoeft te denken dat 'ie kans maakt op lidmaatschap bij jullie....is wel een teleurstelling voor pa😏...En het lijkt er bijna op of je ook de bushokjes hebt besproken, tof zijn ze. Skol!!
  3. Alice:
    20 juni 2019
    Wat een gave reis. Zo'n waanzinnig mooie omgeving! Ik krijg de vakantie kriebels. Dit jaar staat de vakantie al vast maar misschien krijg ik de mannen volgend jaar zo gek Scandinavië aan te doen. De foto's van jullie vallen in ieder geval in de smaak!
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag!
  4. Kees Kap:
    21 juni 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie ik geniet iedere keer weer van je mooie verslag Marja en ja Gerko brengt je overal gr Kees
  5. Marja:
    2 juli 2019
    Ja ik nog met zo een neefje.😊
  6. Corrie hollaar:
    21 juni 2019
    Ja, het is heel leuk, jullie te volgen. Dapper hoor, jullie hebben toch vaak regen. In 2013 hebben we ook de Noordkaap bezocht met nog 2 andere stellen en een man alleen. Heel veel wild gepamperde op waanzinnig mooie plekjes. Goede thuisreis verder en geniet er van !
  7. Marja:
    2 juli 2019
    Ja dat is voordeel van een camper. Overal slapen.😴