Dag 11 Van Narvik naar Stavanger (205 km en twee lange ferrys)

23 juni 2023 - Stavanger, Noorwegen

Gisteravond waren we de enige gasten in het hotelrestaurant. Van de 100 stoelen maar twee bezet door OMG. Op de kaart carpaccio van whale. Nog even gecheckt maar in Noorwegen mag er nog gejaagd worden op de kleinere walvissoorten. Wel heerlijk gegeten trouwens. Daarna nog een rondje gewandeld...om trombose te voorkomen.😉. Neef had interesse in de Oldtimer T-Ford die van de hoteleigenaar was. Hij heeft de gebruiksaanwijzing nog thuis ervan liggen. Zijn opa had zo'n auto vroeger. Ik vind de Shetlanders leuker op de berghelling.😍

Vanochtend vertrekken we na het goede ontbijt richting Stavanger.  Het wordt prachtig weer. Droog en rond de 20 graden. Langs de bekende stad Bergen volgen we de de E36 naar het zuiden. Om alle fjorden die we tegenkomen te overbruggen hebben  we 2 ferrys die zeker een half uur duren. Zo fijn met een motor. Je rijdt de hele file voorbij en mag als eerste de boot op en ook weer af. Scheelt zoveel tijd! Daarnaast ook veel bruggen en tunnels. En wat een prachtig landschap. Anders dan eerder. Veel eilandjes met wat meer afgeronde stenen. Geen sneeuw meer. We zitten beduidend zuidelijker. We eten een paar boterhammen op een picknickplek onderweg. Dan rijden we rond half 3 Stavanger al binnen. Daar vinden we een hotel op kwartiertje lopen van het centrum. Omdat we voor liggen op schema en niks tegen gehad hebben (bandenwissel, pech of you never know) blijven we hier twee nachten. Er is geen restaurant of bar bij het hotel. Dus geen koud bier! Maar de hele reis rijdt er al een fles rode wijn mee in de motorkoffer. Neef heeft die ooit gekregen van een goede bekende die overleden is. De Tempranillo is op perfecte temperatuur nu. Dus we proosten op hem!😇

Daarna wandelen we naar het centrum van Stavanger. Erg leuke bruisende stad. Eerder ben ik er met Arjen en de jongens geweest toen we op roadtrip waren. Ik wist de weg een beetje maar niet helemaal. Dus onnodig wat trappen en steile hellingen gelopen in de oldtown. 😅Wel de oude witte houten huisjes gezien. Erg leuk gedeelte. Helaas lag er geen cruiseboot. Daarna aan de haven een biertje gedaan op terras. De DJ was verkleed als matroos peppi...of kokki.🤣 hij zorgde voor een lekker muziekje in de bar die Proud Mary heette. Love Tina!!! ❤️Heerlijk om mensen en bootjes te kijken aan de haven. De electrische step is hier ook een favoriet vervoermiddel net zoals in Estland, Heslinki en andere steden zagen. Een brutale meeuw jat het ijsje van een toerist en als in de film birds komen er overal meeuwen vandaan. Ijsje was snel op. Daarna naar het Thaise restaurant waar ik met mijn mannen ook zo lekker hadden gegeten. Daar liep ik in één keer heen....dankzij Google maps.🤪
We eten heerlijk en willen op de electrische step naar het hotel rijden. Helaas lukte het niet met de app en de betaalwijze. Dus maar met de benenwagen 😅. Misschien beter met al die steile weggetjes.

De motor staat in de parkeergarage en we hebben er uit ons raam zicht op. Morgen gaan we hiervandaan een mooi tochtje maken. Neef heeft de koffers er afgehaald zodat we morgen niet met het hele pakhuis op pad hoeven. 🤣