Dag 13 (sure😅) Van Stavanger naar Evje (250 km)

25 juni 2023 - Evje, Noorwegen

Gisteren ons bijna verslapen voor het diner. Na maken verslag terwijl neef uiltje knapte op bed, was ik op de bank in slaap gevallen. Het was 19 uur toen ik wakker schrok. Het installeren van de app van de electrische steps lukte nu wel dus we reden in no-time naar het centrum. Althans als we in één keer goed waren gereden. We hadden alletwee ons eigen stepje. Ik mocht een keer voorop rijden....en ging als een trein. Echt super leuk. Je moet op de stoep rijden en daar ging het mis. Ik voel mezelf met zo een apparaat wat 20 km gaat daar niet thuis met voetgangers dus volgde ik op een gegeven moment automatisch de weg. Toen ik ook nog verkeerd reed (ik wilde gewoon wat sightseeing) nam neef het voorzitterschap weer over. De coupe is mislukt.🤣

We drinken weer een drankje aan de haven. Weer geen cruiseboot. Er was een voetbalwedstrijd geweest tussen twee clubs. Wat later bleek tussen Viking FK en SK Brann. We zagen allemaal supporters in rode en donkerblauwe shirts. Maar was ondanks dat het de grootste rivalen zijn (soort Ajax tegen Feijenoord)wel een gezellig sfeertje in de stad. We raken aan de praat met twee aanhangers. Was erg gezellig. Zij geven nog tips voor een leuke motorroute de andere dag. Daarna gaan we Indiaas eten. De keuken gaat bijna dicht. We hebben geluk en het smaakt heerlijk pittig.😋

'Thuis' kijken we op videoland nog naar Concert at Sea. Er zijn veel bekenden daar waaronder mijn oudste zoon❤️, Ellen en nog meer. Fijn om er zo toch bij te zijn zoals elk jaar normaalgesproken. Even later word ik door Ellen videogebeld. Ik ben 1 minuut er gewoon live bij. Super!!! Wat een sfeer en wat een weer.😍

Vanochtend geen ontbijt want dat was niet in dit hotel. En dat wisten we ook van te voren. Neef wilde op de electrische kookplaat water koken net als gisteren voor de koffie. Maar de plaat doet het niet. "Er zijn geen problemen alleen oplossingen...."
aldus neef. Dus we gebruiken ons gasbrandertje. Daarna met alle koffers en tassen uitgecheckt. Bepakt en bezakt gaan we weer on route. Lekker vertrouwd. Voornemens om bij de supermarkt waar we gisteren wat gekocht hebben ontbijt en broodjes voor onderweg te kopen. Maar hij was dicht op zondag. Oeps. We komen misschien nog wat tegen onderweg. Gelukkig hebben we een  volle tank. De volgende supermarkt een stuk verder gaat 11 uur open en het is dan nog maar 10 uur. 🙄. We nemen een sultana en een dropje voor ontbijt. Eindelijk zien we een supermarkt die 24 uur open is. "Altid Appen" 😱. Hoe dan. Wel heel vooruitstrevend dit. Je moet met je pinpas inchecken en 1 euro betalen. Dan mag je zelf shoppen, scannen en pinnen. Hoe handig! Hij pakt echter geen één betaalpas die we bij ons hebben....Het is echt de dertiende dag vandaag😰 Het zit niet mee. Behalve het weer ....dat is prachtig.

Restaurants en winkels zijn allemaal dicht die we tegenkomen. Ook de huskyfarm. Dan zien we bij een boer 'eieren te koop.' Die kunnen we koken en met cup of soup vult dat ook. We moeten een heel blad van 30 tegelijk kopen. Laten we dat maar niet doen! 🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚🥚. We nemen nog een dropje voor de erge honger en gaan door. Tegen de middag eindelijk een winkel die open is. We kopen broodjes, eiersalade, bananen en jus. We brunchen op een mooie plek aan de rivier, nadat we lang moesten zoeken. Alle picknickbankjes waren overal bezet!
Nu even over de omgeving. Pas als de logistiek goed geregeld is, kun je pas echt genieten 😜. Het lijken de Ardennen wel. Mooie bossen. Wat meertjes. Geen sneeuw meer gezien. Wel twee reetjes. Weer een dier afgevinkt. Eerst 1 langs een drukke weg. Later 1 langs de bomenrand.  Die heb ik gedeeltelijk op de foto.🫡 Vingerhoedskruid en lupine bloeit uitbundig. Het was een mooie route. We besluiten tijdig op zoek te gaan naar hotel. Het zit niet mee vandaag dus om teleurstelling te voorkomen.... we vinden een hotel 11 km terug. Dat is te overzien. Met heerlijk restaurant, uitzicht op riviertje...aldus recensie. Het is nog vroeg en we komen zelfs een supermarkt tegen. Even een koud biertje kopen. Zegt de caissière dat er op zondag geen alcohol verkocht mag worden...😳😨. Denk je dat je in Nederland betutteld wordt....🙃 Het kan dus erger!

Het hotel heeft gelukkig nog een kamer vrij....yeah het zit mee een keer. De receptionist geeft de sleutel ....ik bedoel code van 6 cijfers.....en wij naar de kamer. We zitten ergens in zuid Noorwegen en de temperatuur is 27 graden. Het zweet gutst van ons hoofd als we met alle spullen in ons motorpak naar de tweede verdieping ploeteren. Ik weet niet waar ik meer naar snak....een frisse douche of koud bier. De kamer is nog niet schoongemaakt dus weer terug de trappen af🥵.

Ja daar moeten we dan op wachten. "Moet ik reserveren voor het restaurant vanavond"  vraag ik en passant. "Vanavond geen mogelijkheid voor diner!" Ach ja kan er ook nog wel bij. 😰

Het biertje op het terras onder de parasol aan het riviertje sist gewoon. Ná de frisse douche toen de kamer eindelijk klaar was. Nu nog druk maken over ons prakkie.
Gelukkig zien we dat er een pizzeria/kebab in het dorp is. Hopelijk is hij open🤣

1. Dick:
    25 juni 2023
    Zit niet mee vandaag. Morgen beter
  2. AC van der Most:
    25 juni 2023
    het kan niet altijd meezitten .Het concert aan de Brouwerswersdam wel gezien ,dat was een meevaller.
    Nog een goede reis verder.