Dag 12 Sightseeing rond Lysefjord. Ferry van 2.5 uur en 200 km op de motor.

24 juni 2023 - Stavanger, Noorwegen

Heerlijk uitgerust worden we wakker. Geen ontbijt bij dit appartement dus dat kopen we onderweg in supermarkt. De zijkoffers zijn er af en het voelt kaal. Toen we weggingen vanochtend zonder tassen en allezooi was toch gek. (We blijven hier nog een nachtje namelijk). Elke keer het idee dat ik iets vergeten was. Het opstappen en afstappen is ook anders. Kortom erg wennen voor mij. Ook dat ik mijn handschoenen als ik ze uittrek voor een kiekje niet achter me stop tussen de koffers. Dan liggen ze nu op de weg.🙄. Neef vindt het heerlijk rijden nu. Lekker licht en soepel. 🤗

We rijden naaar Lauvvik daar nemen we de ferry door het lysefjord naar Lysebotn. We doen de ansichtkaarten op de rode brievenbus met POST erop. Er zit spinnenrag in de gleuf. Maar ik merk het te laat en ze liggen er al in. Benieuwd of ze aankomen..... 😅. In het Lysefjord ving ik een enorme makreel in 2019 toen we in Forsand op vakantie waren met het gezin. Ze praten nu nog over mijn enthousiaste kreet.😜. Ik zie vanaf het water de airbnb waar we 4 dagen sliepen. En we varen onder de brug door die we vaak gereden hebben. Ik hoop dat we de preikestole nog zien. Die hebben we toen ook beklommen. Mooie herinneringen gemaakt met zijn viertjes. We zitten lekker buiten naast een aardige man. Hij gaat meedoen aan een trail waarbij hij eerst 4444 traptreden loopt en daarna 10 km rent up and down. Wow! Hij is onze persoonlijke gids vandaag op de boot. Hij weet alle mythe en sagen van het lysefjord. De berg waar vanaf moeders 300 jaar geleden ongewenste baby's naar beneden gooiden
😪. De whisky waterval waar vroeger illegaal whiskey gestookt werd. De kloof met veel losse stenen onderaan. Het verhaal luidt dat een gevangene ontsnapte en met bootje daar heen voer en stenen naar beneden gegooid heeft naar de politie om van ze af te zijn. Hij wees ons op de ' purple rock' oftewel de bekende preikestole op 600 meter hoogte. Geweldig om dit 'pukkeltje' vanaf hier te zien. Ooit stond ik boven op met Arjen, Bjarne en Erik.😍 Daarna zien we nog gasten basejumpen. Ze springen van de hoge rotsen en dan schiet de parachute open. Was geweldig gezicht. We moesten goed kijken maar we hebben ook de kjerag gezien. De steen tussen de twee rotsen. Daar kun je heen wandelen en zelfs op die steen staan. Lijkt me ook gaaf hoor. Nu is het maar een erwt. Met een heli kun je nog rondvluchten maken uit het dorpje waar we aankomen. Maar wij gaan lekker toeren. Helemaal suf van 2.5 uur varen.😇

We willen de groep van 40 wielrenners die ook op de boot zitten, voor zijn. We gaan gelijk uit Lysebotn met 27 haarspeldbochten omhoog over een smal weggetje. Dan wil je niet achter een peloton zitten. Met ook nog een tunnel waar je elkaar niet kunt passeren. De trollstigen was gaaf maar deze is ook geweldig. De weg is speciaal aangelegd voor de bouw van de waterkrachtcentrale in 1984. Prachtige weg. Als we boven zijn wordt de natuur alsmaar mooier. Prachtige bergmeren met hier en daar sneeuw. Toch nog wel!!! Joehoe!  We nemen nog een leuk zijweggetje en kunnen langs een pak sneeuw glippen via het bermpje. Het is er ongerept. Een stuk verder is de hele weg bedekt met sneeuw. Dus helaas omkeren naar de doorgaande weg.  Het is een soort maanlandschap hier. Surrealistisch! Adembenemend. Dan scharrelen we langzaam naar beneden. We maken nog een stop bij een bergmeertje. Mooie libelles en prachtig geluid van vogeltjes. Ik plof in het gras. Zou zo kunnen slapen. 🥱. Al die indrukken...... niet te verwerken dit🙃.

We gaan weer verder en komen nog langs skigebieden die nu groen zijn. Er steken schapen over soms. Hertjes of reeën nog niet gezien ondanks de bordjes. We komen weer de bewoonde wereld binnen. We kopen een paar blikjes bier voor op de kamer in het hotel in Stavanger. Wat een prachtige route vandaag gereden met de boottocht die het afmaakte. Gerko doet even een dutje en straks nog even de stad in voor een hapje. Misschien ligt er nu wel een cruiseboot🛳?

1. Geert:
    24 juni 2023
    Ook op de "rustdag" weer veel bochten. Jaloers.
  2. Dick:
    24 juni 2023
    De rustdag is goed besteed. toch weer een mooi verhaal voor ons