Bandenwissel, hoosbuien, boerderijen, verzopen zwerfkatten en een eigen huis!

21 juni 2019 - Vebenstad, Noorwegen

Gerko heeft er nog eens een nachtje over geslapen en heeft besloten om er toch een nieuwe achterband om te laten leggen. Zeker als hij de grote plassen water ziet overal en het weer wat ze opgeven de komende dagen. Regen 😅.  Dus hij belt de dichtsbijzijnde BMW motorzaak in Trondheim (is op onze route).Die heeft tijd maar we moeten wel snel komen want ze sluiten eerder. Het is 225 km rijden van ons hotel. En we waren al niet vroeg vanochtend omdat we een keer een beetje uit wilde slapen. Het is tenslotte vakantie. Dus gas op die lolly naar Trondheim. Van de regen in de drup en in de miezer naar deze grote stad over de E6. Daar werden we vriendelijk en snel geholpen. Terwijl we wachten, kletsen we met een vrouw die daar voor een beurt kwam met haar motor. Ze woonde bij de Atlantic Road, 200 km van de garage vandaan. Effe voor een beurtje 400 km rijden.😅 Ze gaf ons nog wat leuke tips omdat we morgen ook die mooie route langs de kust gaan rijden.

Bandenwissel

We vertrekken eerder dan haar en rijden richting het westen. De motor rijdt weer super. Ik zal in Jip en Janneke taal uit leggen wat er aan de hand was met de band. Want neef heeft het mij ook zo uitgelegd. Een band is rond net als een bierblikje. Maar doordat we op de heenweg veel rechte weg hebben gehad met ons erop inclusief bagage is de achterband afgeplat in het midden. Hij rolt dan niet meer goed in de bochten. Want als je in een bierblikje een plat stuk maakt, rolt hij ook niet goed. Dat is rot met sturen in de bochten zeker als het regent. Nu kost een band (net als alles hier in Noorwegen) 3 x zoveel als thuis. Maar safety first. Dus we rijden weer veilig verder. Veel tunnels wat fijn is omdat het toch regelmatig regent. Veel boerderijen gezien waar de balen kuilgras op de akkers liggen. Soms geel plastic om de balen. We zagen bij een boer een rij gele ronde balen liggen en die had er verschillende smileys op geschilderd. 😂😄😘🙄. Erg vrolijk!

Balen kuilgras overal

Ook tarwe en aardappels wordt hier verbouwd. Ik zit tenslotte bij een boer achterop. Alles loopt wat achter hier qua tijd. Ook de bloemen. De sering en gouden regen bloeit hier nu volop terwijl ze bij ons al lang uitgebloeid zijn. Dan stopt het met zachtjes regenen en gaat het hozen. Bellen op het water. Gelukkig zaten we net in ons bushokje om knackerbrot met smeerleverworst te eten.

Schuilen voor hoosbui in bushokje

We wachten de bui af en gaan weer door. Na regen komt zonneschijn want we zien weer Hollandse luchten.

Zalmkwekerij

Gelukkig weer een ferry en wie staat er achter ons....die vrouw op haar motor. Nog gezellig aan boord verder gekletst met haar. Op de boot zeggen we elkaar gedag en rijden nog 50 km met haar op. Dan groeten we elkaar voor derde keer als wij afslaan en zij doorgaat.

Leuke ontmoeting met motorrijdster uit Noorwegen

We hebben weer 425 km gereden dus tijd om op booking.com een slaapplek te zoeken. We vinden een leuke voordelige op 20 km. Google Maps kent het adres niet. De navigatie van de motor wel. Inmiddels gaat het weer hozen. We gaan niet schuilen. We zijn er immers zo. Gelukkig nog een tunnel. Dus droog. Nu met tol. Dus bij tolhokje aangekomen geef ik aan dat ik wil pinnen. Gaat dat niet...🙄. Op elke pontje onderweg hoe klein ook kun je pinnen en hier alleen contant of met een creditcard en geen pin. 😡. We reizen al een een week in Noorwegen zonder noorse kroon op zak...😅 Nou dan maar de mastercard betalen. Maar die zit in de motorkoffer. Dus in de stromende regen van de motor af, koffer open, weer naar loketje lopen en weer op de motor klimmen! Wat een stortbui.  Neef kan bijna niks zien door de druppels als we verder rijden. De navigatie zegt dat we er zijn. We twijfelen maar ik ga checken of het zo is. Niemand thuis. Inmiddels heeft Gerko op kaarten via zijn IPhone gezocht en we moeten nog 7 kilometer rijden. Zoektocht naar het huisnummer ...ook dat nog. Als twee verzopen zwerfkatten staan we uiteindelijk voor het goede huis! We hebben een compleet huis voor ons alleen met alles wat je kunt bedenken. Weliswaar geen ontbijt en geen restaurant in de buurt maar we wonen tegenover de supermarkt. Dus we koken vanavond zelf. Ook weer leuk voor een keer. Hopelijk krijgen we alles droog😰. Tot morgen allemaal.

Zelf gekookt in "ons" huis  in Hol

1. Dineke:
    21 juni 2019
    Wat een water elke keer....hoe fijn dat jullie beiden blijkbaar dezelfde optimistische genen hebben, dat houdt de boel in elk geval zonnig 🌻🌻
    Ziet er lekker uit wat jullie gekookt hebben, hoop dat het smaakte🍻!!
  2. Marja:
    Macaroni....Was lekker.
    En genetisch is ook dat aan een appelboom geen peren groeien. Dus er is geen wanklank gevallen....Ik heb zelfs niet gestampvoet deze reis...😂😂
  3. Trudy:
    21 juni 2019
    Wauw dan moeten jullie wel zelf het zonnetje zijn
    Wat een belevenis...
  4. Marja:
    😎😎
  5. Dineke van Hennik:
    21 juni 2019
    Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Wat een belevenis deze vakantie. Hopelijk wordt het weer beter.
  6. Marja:
    2 juli 2019
    Gelukkig hebben ze naar je geluisterd. De zon kwam meer. 😎
  7. Henk van Hal:
    22 juni 2019
    Mooi verslag elke keer, leuk om te lezen. Bedankt!
  8. Marja:
    2 juli 2019
    Graag gedaan Henk! Groetjes aan Elsa.
  9. Rieneke Kleijwegt:
    23 juni 2019
    Weer genoten van jullie verhaal!!
  10. Marja:
    😘😘