Vos, veel eilandjes, walvissen en witte stranden

18 juni 2019 - Svolvær, Noorwegen

Om half 7 zitten we vanochtend al op de motorfiets met een reep als ontbijt. We moeten namelijk de ferry halen om 11 uur in Gryllefjord naar Andenes om een mooi stuk te rijden langs de westkust van Noorwegen. Niet echt vakantiegevoel zo vroeg die wekker 😅. Maar het weer maakt alles goed. Het is ruim 200 km rijden en ongeveer 3 uur volgens de navigatie. We zien onderweg prachtige watervallen. Met de zon 24 uur gaat het hard met de dooi van de sneeuw.

Waterval

Veel varens, fluitekruid en boterbloemen. Vlak voor ons neus steekt er een vos over met een prooi in zijn bek. Te laat voor foto. Ging zo snel. We zijn toe aan koffie en zoeken een picknicktafel. We zien er genoeg...... bij mensen in de tuin...dat maar niet doen. Dus gestopt bij een bushokje en daar met ons gasbrandertje een bakkie gezet met een broodje. Lekker beschut. Het is maar 10 graden en bewolkt geworden.

Bushokje 1.0

Daarna verder. De natuur is hier weer anders als eerder. Lijken wel heidevelden in  Drente maar dan met hoge bergen er achter en bizar veel hunebedden. Dan komen we bij de kust met heel veel eilandjes. Zo mooi! Het water erg helder en azuurblauw. Bij de ferry aangekomen is het echt heel druk. We sluiten achteraan in één van de rijen.  Als we maar mee kunnen...😅? Anders moeten we 4 uur wachten of 100 km om rijden.

De ferry van Gryllefjord naar Andenes

We hebben geluk...onze rij mag als eerste. Dus we kwamen bijna als laatste en zitten er als eerste op. Soms zit het mee. Op de boot ontmoeten we 3 andere Nederlandse  motorrijders. Ze vinden onze twee persoon motorclub wel grappig. En ik had het idee dat ze stiekem wel bij ons willen aansluiten. Maar we hebben een streng aanstellingsbeleid. 😂😂. De tocht duurt bijna 2 uur en we varen op volle zee. De kans bestaat dat we walvissen zien. En ja hoor ook hier geluk....In de verte tussen 2 riffen zien we er veel springen in het water. Niet heel dichtbij hoor maar het zijn ze echt!! Gaaf! Ik zal bij video's de video plaatsen.. wel bril op zetten.. 🤓

Op de ferry naar Andenes

Aangekomen op het eiland Andoya wanen we ons op de Maldiven met witte stranden en 100 eilandjes (meestal niet meer dan een grote rots) voor de kust. Weer een ander landschap. Je verwondert je elke keer weer. Soms te veel om in je op te nemen.

Witte stranden

We zoeken weer een bushokje (dit is ons goed bevallen vorige keer) voor de lunch en maken een broodje knakworst. De bike is wat kleiner geworden.😂

Onze bushokje

Onderweg loslopende schapen met bel midden op de weg. Nu eens geen rendieren. Mooie kerkjes en vuurtorens. Bergen in de wolken.

Vuurtorentje

En toen ging het regenen. Dat was jammer. En net nu we in de Lofoten komen.....één van de mooiste gebieden van Noorwegen. De vele tunnels waren welkom nu. Beetje droog. Wat ik door de druppels zag...was het prachtig. Een hotel gezocht in Svolvaer. Een kleine kamertje met stapelbed! Het volstaat en we mogen ook de gezellige woonkamer en de keuken gebruiken. Eerst lekker warm douchen! 430 km op de teller vandaag met 100 km in de regen.  We lopen naar de haven waar we een chineesje pakken met een biertje. Proost!

Effe chineesje

1. Jeannet:
    19 juni 2019
    Wat een schitterende reis, wat en chauffeur, wat gaaf geschreven. We maken het ook een beetje mee. Dat wordt natuurlijk een boek met reisverhalen 😎😎
  2. Yvonne Copier:
    19 juni 2019
    Bushokjes, walvissen, rijen bij de veerboten, wij herkennen het allemaal......ook de regen op de Lofoten, helaas.
    Lees, dat het ondanks dat ook jullie lukt om te genieten!
  3. Dineke van Hennik:
    19 juni 2019
    Ik geloof het, dat je alles niet in je op kan nemen wat je ziet. Wat een prachtige reis!!
  4. Rieneke Kleijwegt:
    20 juni 2019
    Je valt van de ene verbazing in de andere....wat mooi zeg