Dag 8 Van naar Lycksele (Lapland) naar Marvik in Noorwegen. 535 km

20 juni 2023 - Malvik, Noorwegen

Vanochtend zitten we vòòr 8 uur al op de motor. We waren wakker en we konden vroeg ontbijten dus OMG on route. We zeggen hotelli Lappland gedag.  Benieuwd wat deze dag ons brengt. We rijden over wegnummer 365 eerst. Het wordt doordat we op 500 meter hoogte komen wel frisser. Kouder dan 19.5 graden gaat de thermometer niet. Blauwe luchten met witte wolken. En in de verte zien we al wat hogere bergen. Wat is Zweden mooi. Deze keer geen borden met overstekende elanden en geen hekken langs de berm. Dus er zal wel geen wild zitten hier...Langs de rand nu boterbloem en bloeiend zevenblad voornamelijk. We rijden op hele stille lange wegen. Ik zat beetje rechts te kijken naar de bloemetjes en plots remt neef hard. We hadden een kop-staart botsing op de motor zeg maar. Waarbij mijn voorbumper tegen de achterkant van neef aan knalde. Ik schrok me kapot. De reden dat neef remde was een overstekend rendier! Dus legitiem 😜. Ik was te flabbergasted om mijn gsm te pakken. Het dier doet zijn naam eer aan en rent hard weg. Grote blij! Tuut tuut🥳

We rijden met een grote grijns verder. Dan zie ik op de stille lege weg iets lopen in de verte. JA JA het is er één. Ik sla  neef hard op zijn schouders. Ik pak mijn gsm en weet niet of ik moet filmen of fotograferen. Het rendier schrikt van de motor terwijl we nagenoeg stil staan en hii rent de weg weer op. Daar komt net een blauwe auto aan. Oh no.😱 Gelukkig remt de automobiliste op tijd en gaat het beest de bush bush in. Dat scheelde maar een haar. Maar hoe gaaf dat we toch nog rendieren gezien hebben. En even later als kers op de taart nog een eland die overstak. Onze dag kan niet meer stuk.😁

We hebben voor 10 uur al 200 km weg gereden. Het gaat als een trein. We maken zelf koffie op een picknickplaats. Gerko checkt nog even de route op de kaart en we gaan weer door. We komen langs een prachtig ski-gebied in Zweden. Nu beetje verlaten en geen sneeuw. Maar in de verte doemen de bergen met sneeuw op. We naderen de grens met Noorwegen. We zingen nog wat ABBA liedjes en besluiten hier nog wat te eten ergens. Op de parkeerplaats staat een Thaise hutje met een lieve vrouw uit Bangkok. Ze maakt twee heerlijke maaltijden voor ons. Het drinken krijgen we gratis en ze maakt ook nog koffie voor ons. We krijgen een hug van haar als we gedag zeggen.🤩

Met gevulde buikjes steken we de Noorse grens over.  Ons achtste land deze roadtrip. Meer dorpjes, meer huizen, meer bergen, meer bochten. Mooie snelstromende rivieren. Zelfs de eerste waterval. Sneeuw op de toppen maar ook lager. De eerste tunnels. De eerste fjorden! Maar ook de eerste file. We vinden een hotel vlak voor Trondheim aan de E6. Met uitzicht op het Trondheimfjord. Er is geen diner mogelijk maar we hebben al een thais prakkie op. Dus vanavond kliekjesavond. We hebben nog gekookte eieren van het ontbijtbuffet. Chippies en nootjes. Een bierworstje. En kunnen we zelf wafels maken in het hotel. Een Noorse delicatesse met jam en room. Maar eerst ons verdiende koude biertje. Lekker buiten op het terras. 535 km op de teller vandaag! En morgen komt het echte haarspeldbochtenwerk! Zin in.😁

1. Geert:
    20 juni 2023
    In Noorwegen zeker met de motor over de Trollstigen rijden. Mooie route. Goede reis verder.
  2. AC van der Most:
    21 juni 2023
    Jullie zien prachtige natuur en mooie dieren nog veel plezier met het vervolg van de reis.
    Pa
  3. Dick:
    21 juni 2023
    Wat zien jullie een mooie dingen .we genieten mee met jullie
  4. Bessy:
    21 juni 2023
    Geweldig zeg, wat een mooie foto's.
    Ik heb toch een beetje het gevoel dat ik in die zijspan zit 😜😎
    Nog heel veel reisplezier en groetjes aan Gerko.
  5. Trudy:
    22 juni 2023
    Prachtig verhaal weer met fantastische foto's