Dag 7 Van Koivu (Finland) naar Lycksele (Zweden) 460 km.

19 juni 2023 - Lycksele, Zweden

Dag 7
Van Koivu (Finland) naar Lycksele (Zweden) 460 km.

In ons huisje afgelopen nacht was een sauna maar het was in het hele verblijf zó warm dat we die niet gebruikt hebben. Binnen viel het mee met de muggen maar buiten was het drama. We hadden 1 raampje met hor dus de gordijnen open gehouden voor een licht briesje. Het bleef omdat we bij de poolcirkel waren, de hele nacht licht in de kamer. Gelukkig had ik mijn verduisterende oogmasker op en mijn oordoppen voor oa de trein. Maar oh oh  die hitte!🥵 We waren  zodoende al vroeg op vanochtend. We ontbijten bij het benzinestation en gooien de tank vol. We gaan richting Zweden. We rijden ten noorden van de Botnische Golf. Na 80 km rijden we Sverige🇸🇪 binnen. Ons zevende land deze trip. En jawel we zien gelijk een Ikea! En veel Volvo's. De infrastructuur is gelijk anders hier. Langs de wegen overal hekwerken met gaas om het wild niet over te laten steken. In Finland zag je dat nergens. Ondanks dit toch elke keer bordjes met waarschuwing voor overstekende elanden. "Hoe dan?" En dan zien we er plots 1 in levende lijve. Gerko één fractie eerder omdat hij voorop zit.🙄  De eland staat braaf te grazen achter het enorme hek. Ik ben euforisch. In Finland mijn nek verdraaid om alles af te speuren en hier zien we er gelijk één. Wat gaaf! Helaas geen foto!🙄

De wegen zijn wat kronkeliger. De meren gezelliger. De tijd klopt weer met Nederland. Zweden krijgt douce points ten op zichte van Finland. En niet alleen door Abba. Wel grappig dat we een stuk tegengesteld rijden wat we in 2019 naar de Noordkaap gereden hebben. Nu laten we die Northcape helaas links liggen. Wat een avontuur was dat ook. Zou zo weer gaan! Maar we gaan nu zuidwaarts. De binnenlanden van Zweden in. Het is echt prachtig. Bij de hele kleine dorpjes met vooral rode houten huizen is het wel rommelig. Malle Pietje verzameld alles op zijn erf. Zou ik ook doen als ik zo ver van de bewoonde wereld woonde. Je weet maar nooit!?😜

Dan zie ik plots op een ontgonnen bosperceel een beest. Het leek wel een beer. Neef keert speciaal om voor mij omdat ik heel overtuigend was. En daar staat hij...bruin harig en groot!!!!! De wortels van een omgevallen berk.😂😂

Het wordt tijd voor wat eten. Koffie met een Zweeds broodje hadden we al eerder genuttigd dus nu een cup a soup was het idee. Met een bierworstje. Maar waar? Dan zien we plots bij een kruising nabij een rivier een prachtige picknickplek. Neef kookt water en we eten in de schaduw langs de rivier de soep. Als we met tentje zouden reizen, kon je hier prima slapen. Ik was de mokken af in de rivier en we gaan weer door.

Eindelijk zien we een onbemensd tankstation na lange tijd. Maar beide pinpassen accepteert het ding niet. We moeten door. We komen vooral veel vrachtwagens tegen die hout vervoeren. Verder geen kip....ook niet wat er op lijkt.😜

Het lampje van de benzine licht al op maar in de verste verte geen bezinestation te zien. Op Google maps en navigatie komt de eerste pas over 50 km. Theoretisch moeten we dat redden....als die pinpas het maar doet. Oh ja ze hebben hier kronen en geen euro's.😅 minpuntje! . In Lycksele kunnen we tanken. Het is nog steeds 29 graden. Dus warm. We eten een softijsje en kijken wat handig is. Het is nog maar 14 uur maar we hebben wel al 460 km afgelegd. En we liggen goed op schema. We checken booking.com. In dit stadje een leuk hotel gevonden. Iets buiten ons budget maar wie weet is het goedkoper bij de receptie. Dus er heen gereden. Het hotel zit bomvol omdat er een conferentie is vertelt de Zweedse dame. MAAR ik heb nog wel een economy klas kamertje. Daar zit echter geen raam in. Nu is dat niet heel erg nu het de hele nacht licht blijft. We checken the room. Er is ook geen airco maar hij is redelijk koel. En er is een waaiertje. Dus we nemen hem en het bedrag past in onze begroting.🤗

We lopen naar het meer met onze blikjes bier. Proost op deze mooie dag. Twee weken geleden lag er nog sneeuw hier en nu is het tegen de 30 graden. Het water van het meer is erg koud. Dus geen duik. We gaan naar de spa in het hotel. Wat compleet daar. Diverse sauna's, baden en relaxruimtes.  Buiten en binnen. Er zijn massagestoelen waar het lijkt of je in een bootje dobbert met geluiden van vogeltjes en relax muziekje. Er zijn afkoelingsruimte met mist en een met sneeuw. Nog niet in het echt gezien trouwens. Dat komt vast nog! En we zijn er ondanks het volle hotel met maar 5 gasten. Wat een luxe.🤩

Na de spa gaan we eten en zoeken we ons donkere kamertje op. Neef plaatst de ven op de tv zodat hij lekker over ons heen blaast. We zijn niet claustrofobisch gelukkig. Ik werk het verslag uit terwijl neef al onder zeil is. Hij heeft ons weer veilig hier gebracht. Morgen richting Trondheim in Noorwegen. Land acht. Goeden8.😘

1. Geert:
    👍💪
  2. Geert:
    20 juni 2023
    Wat een KM vreters zijn jullie. Pas op dat je geen bandenstop moet maken.
  3. Dick:
    Mooie belevenis . geniet ervan op naar dag 8
  4. Dineke:
    20 juni 2023
    Wat een zenuwengedoe zou ik dat vinden met het tanken. Jullie klinken redelijk relaxed:)
    En aan overtuigingskracht ontbreekt het je niet Marja Xxxx