Dag 8 van Ballyffiffin naar Killybegs (250 km)

21 juni 2022 - Ballyliffin, Ierland

Nadeel van vroeg naar bed gaan is ruim voor de wekker wakker worden. Ik heb wel riant geslapen. In de kamer stond één enorm queensize bed en 1 bescheiden 1-persoonsbed. Deze keer mocht ik in het hele grote bed. Neef had in Loch Lochy al in het grootste bed gelegen. Ik kon overdwars en in de breedte en nog stak er niks uit. Héérlijk die ruimte voor mezelf!😜

IMG-20220621-WA0000

We verlaten Ballyliffin en gaan op aanraden van de receptionist naar de cliffs ergens op een schiereiland in de provincie Donegal. Trouwens veel dorpen heten trouwens hier Bally van voren. Komt uit het gaelic. Baele ná betekent iets als place of. Dus dat wordt Bally en de naam er achter. Dus Ballyliffin, Ballycastle, Ballypatrick etc.. Maar Bally wordt ook gebruikt als scheldwoord zo als bijv. bloody! Dat zoek  je dus allemaal op als je vroeg wakker bent.🙄

IMG-20220621-WA0015

Als ik ook nog een boekje lees wat in de kamer ligt blijkt dat op 5 minuten een waterval te bezichtigen is. Dus dat wordt ons eerste doel. En in datzelfde boekje staat ook een foto van de mooiste vuurtoren  van Europa. Nu is er maar 1 en dat is de Brandaris maar ben wel nieuwsgierig geworden. Dus dat wordt bestemming 2. Om er te komen scheelt een ferry over Lough Swilly ons 50 km dus we gaan met de pont. Blijkt dat die boot om 10 uur gaat. Het wordt krap naar de Glenevan watervallen maar we kijken even.  Daar aangekomen is het nog 1 km lopen naar de attractie.  Dat redden we dan niet om de boot van 10 uur te halen. En daarbij komt dat het miezert. Dus we draaien om nadat ik nog een foto maak.😭

20220621_091811

We komen op tijd bij het veer waar we bijna de enige zijn op de Swilly ferry. Er is nog 1 busje met kids die kennelijk op schoolreisje gaan. Het miezert nog steeds een beetje. Aan de overkant gaan we naar the lighthouse via een prachtige route. En het trekt helemaal open. Als we er aan komen ziet de witte vuurtoren er inderdaad idyllisch uit. Met de rotsen van 1.9 biljoen jaar oud er onder is het betoverend. Het is dat de Brandaris op het mooiste eiland staat anders had ik het niet geweten of deze de mooiste is..😜

20220621_111034

We bezoeken nog een klein museum en komen nog meer te weten. Over een schip dat gezonken is voor de kust daar, het was familie van de Titanic. Heel in de verte zien we nog het noordelijkste punt waar we gisteren stonden. Ook vandaag geen walvissen en dolfijnen gespot.

20220621_112251

We rijden door naar de cliffs. Onderweg maken we nog noodles met het gasbrandertje. Het is prachtig weer zo rond de 17 graden. Af en toe de zon en niet veel wind.

20220621_133830

We rijden de wild Atlantic road verder naar de kliffen. Het is inderdaad imposant. Onderweg nog loslopende schapen. Zie videos..En even later zien we boeren druk in de weer met iets. We kunnen niet thuis brengen wat. Dat intrigeert ons dus we stellen een onderzoek in. Blijkt dat ze turf steken. Van die mooie broodjes liggen te drogen op de akkers. Ze stoken hier dus nog op turf. Nog even en we gaan in Nederland ook weer of deze fossiele brandstof over als de gasprijs zo blijft stijgen.🤣

20220621_152949

We rijden het binnenland in richting Donegal, de hoofdstad van deze provincie. Dan gaat het toch weer miezeren. We besluiten om er mee te stoppen voor vandaag voor we zelf een waterval zijn.  We vinden een leuke B&B in de grootste vissershaven van Ierland. In Killybegs zetten we de motor op de standaard na 250 km. Wat leuk om hier wat rond te kijken bij al die vissersboten. We zien kratten met kingcrabs en koolvis uit kleine bootjes komen.

20220621_204023

En we gaan in een pub een biertje doen. Daarna nog ééntje in andere kroeg en in het derde café eten we wat. We hebben weer een hoop mooie dingen gezien vandaag. Op naar morgen....! Oh ik zag dat er hier ook watervallen zijn in de buurt. De secret waterfalls. Morgen kijken of dit echt gaat lukken.🙄?!

IMG-20220621-WA0019

1. Dick:
    22 juni 2022
    Ook een mooi land heel veel jullie zien heel veel mooie dingen op deze reis geniet ervan en groetjes van ons