Dag 8 5 bergetappes, shit en meer van Genève en de Jura

21 juni 2021 - Bellignat, Frankrijk

Gisteravond en vanochtend in het hotel lekker gegeten. En al vroeg de motor uit de garage gehaald en we volgen weer de route des grandes Alpes. Ik heb mijn oranje shirt aan voor Max gister en voor het Nederlands 11tal vandaag. Het brengt geluk kennelijk. We verlaten Valdispert (Sorry maar ik ben echt slecht in het onthouden van Franse namen) en komen bij een enorm stuwmeer bij Tignes. Een heel dorp is onder water gezet hiervoor. De oude kerk hebben ze verplaatst naar het nieuwe dorp in het andere dal. Dit in tegenstelling tot het kerkje in de Reschensee waar we vorig jaar waren in Oostenrijk. Daar stak de kerk nog boven het water uit.

20210621_100445

Het stuwmeer is momenteel in onderhoud dus weinig water in het Lac. Daarna naar de eerste col. Een lief bergje om te rijden. Maar wel veel shit. Koeienvlaaien wel te verstaan. We volgen 5 km lang een bruin spoor. Neef probeert de verse te omzeilen. Zie filmpje. Hoog op de alm zien of nee horen we als eerst de daders. Prachtige roodbruine koeien met enorme bellen om de nek. Hopelijk geen partij van de dieren hier die er wat van vindt. 🙄. Want anders wordt dit stukje authentieke cultuur ook hun afgenomen. Volgens mij vinden de koeien het geklingel net als wij erg leuk zolang ze maar gras te vreten hebben. Zie en hoor de video.😍

20210621_094430

We komen op het hoogste punt van Cormet de Roselend. Zien wat sneeuw en de hoogte van de berg is Gerko zijn geboortejaar.1968! We vragen een collega motorrijder nadat we al een selfie hadden gemaakt een foto te maken van ons bij het monumentje. Leuk met de motor er ook op. Nou hij was nagenoeg hetzelfde als de selfie. Lekker ingezoomd! 😅

20210621_095457

Gelukkig zat er bij de afdaling een professionele fotograaf die ons er wel helemaal opkreeg.

IMG-20210622-WA0001

Daarna rijden we door ansichtkaarten en legpuzzels zo mooi. Met groene alpenweiden, witte bergen, koeien (met bellen), watervallen, gletsjers, mooie blauwe luchten en pittoreske dorpjes. Ik blijf foto's maken!🤩

20210621_183211

We gaan naar Col de Saisier(1650m) en passeren veel ski gebieden. Nu veel bikers en hikers ipv skiërs. De skipistes lijken bemoste bergen. We maken heel wat bochtjes vandaag. We zijn weer los in de heupen! We nuttigen zelfgemaakte koffie met een stroopwafel bij één van de vele stoeltjesliften. Hierna col de Aravis met 1486 meter een liitle one. Maar wie het kleine niet eert.....We komen veel motoren tegen. We lijken de enige die de route van zuid naar noord volgen. Of rijden wij voorop?😉

20210621_115508

Col de Combrière is met 1613 de laatste hoge berg. We zien voor het laatst sneeuw waar we door heen rijden. Want om ons heen op de bergtoppen ligt nog veel sneeuw. De Col de Gets met 1170 een leuk afsluitertje van de Alpenroute. Van in totaal 18 bergen hebben we er deze tocht 12 gedaan!👊💪

20210621_115459

In Gets (ook skidorp) maken we noodles. Met een bierworstje en olijfjes. Culinair hoogstandje aan de picknicktafel. We rijden daar vandaan naar het meer van Genève. In 2018 al de bedoeling geweest om hier om heen te rijden maar toen koos de navigatie eigenwijs voor het meer van Annecy. Het is een groot Lac (Le) man! Met een enorme fontein vlak bij Genève. Al die tijd in de bergen cool geweest nu dwars door de stad maar liefst 30 graden! Smelt!🥴. Nu al heimwee naar de bergen.

20210621_143816

Gelukkig komt na de stad het Juragebergte. Net zo iets als de Eifel. Fijne bochten als toetje. Het is 21 juni dus de langste dag. Na 2 korte dagjes gisteren en eergisteren op de motor voelt dat ook zo.😅. We zoeken een hotel na ruim 300 km op booking.com. We boeken nog niet..kom we gaan eerst kijken. Het gaat een beetje regenen en we zijn het zat. We rijden nog 20 km door de bossen en het is gelukkig weer droog geworden. Dan komen we om half 6 aan bij een verlaten onbewoond hotel, zo lijkt. Donker, geen auto's op het terrein en erg armoedig.😊 Maar de deur staat open.

20210621_151742

Omdat we er klaar mee zijn voor vandaag en om 18 uur het Nederlands 11tal begint, ga ik toch maar naar binnen. En viola ze hadden een goedkope kamer, koud bier, goede Wi-Fi, ontbijt en diner als we dat wilden. Yes! Dus om 18 uur zaten we op terras naar onze jongens te kijken. Met een koud pilsje. En ook hier winst voor Nederland! En we hebben zo heerlijk gegeten vanavond voor weinig. En de receptionist heeft voor ons een mooie route uitgeprint door de Jura morgen. Nog één dagje door de bergen.....niet zo hoog meer maar om af te kicken🤩.

20210621_18263520210621_180152

1. Dick:
    We een mooi verhaal
  2. Jeannet:
    22 juni 2021
    Wat een schitterende reizen maken jullie. Moet je ook geen hoogtevrees hebben zeg 👍wauw, met al die collecties!! Jaloers op jullie!!!!! Fantastische foto's. Ik ga nu lekker de filmpjes kijken. Weer hele fijne, mooie dag vandaag😎🍀😍
  3. Jeannet:
    Collecties is colletjes 😎