Dag 5 van Luumaki naar Valtimo in Finland (435 km)

17 juni 2023 - Nurmes, Finland

Vanochtend aan het meer lekker buiten ontbeten. Nog foto gemaakt van een poster die ingelijst in het hotel hing van de TT in Assen. Als we een dag langer hier hadden gebleven hadden we een evenement met oude motoren en oldtimers meegemaakt op de parkeerplaats voor het hotel. Maar we gaan door!  Het is rond de 20 graden en daar blijft hij beetje hangen vandaag. Wel zonnig. Dus perfect weer. We rijden de E6 af. Soort provinciale weg. Maar op een gegeven moment besluiten we stukje binnendoor te toeren. Het wordt al snel onverhard en wat heuvelachtig. Wel prachtig landschap met hier en daar oude boerderijen en van die karakteristieke rode houten huisjes. Dan een opvallend  geel met rood bord. ⚠️⚠️⚠️⚠️❌️❌️❌️. We rijden stukje door en lezen de bordjes beter die wat verder op staan. Het is een vreemde taal. Fins of wat staat er?? We staan aan de Russische grens! Het voorwiel staat al op grondgebied van Rusland. 😳"Stap af dan maak ik een foto van je".....roept neef spontaan. Ik zie een grenswachterhuisje met allemaal camera's er op. "Ech nie!" Straks komt er een kwaaie Rus uit met een kalisnikov. Wel maken we snel een selfie en maken we dat we weg komen!😅

Veilig weg van de border lunchen we op een picknicktafel bij een parkeerplaats. We maken meegebrachte noodles met gekookt water en een gekookt ei van het ontbijtbuffet en een manderijn als toetje. We hebben een gezellig gesprekje met 2 Finse dames. Ik begreep dat 1 moest plassen maar dat het toilet niet echt fris was. Even later komt ze terug uit de bush bush en schenkt ze me een klavertje vier.🍀 Voor een goede veilige reis. Wat een lieverd.❤️ Ik besluit ook in de vrije natuur een plasje te doen. Het ruikt er naar lelietjes van Dalen. Ze bloeien namelijk overal waar ik kijk.🌱🌱🌱🌱

We rijden verder langs heel veel bomen en meren. En het fluitekruid (later blijkt bloeiend zevenblad)met paarse lupine lijkt wel een langgerekt bruidsboeket langs de weg. De sering bloeit hier nog uitbundig. De tarwe is erg klein nog. Maar hier zijn nu de dagen erg lang dus krijgen ze nog een enorme groeispurt. Rond 15 uur stoppen we bij een meer om even een dropje te eten en water te drinken. We checken booking.com op hotels. Er is in deze regio niet veel. Eén trekt onze aandacht omdat hij met € 145 nog enigszins te betalen is. Het heeft een hoge score. We besluiten er heen te rijden zonder te boeken. Onze strategie! Het is een authentiek Fins gebouw zoals de sauna bij de Thermen. Er is nog een kamer vrij inclusief ontbijt en gebruik sauna voor € 112. We kunnen ook mee eten wat de pot schaft. "Oh en nog 1 belangrijke vraag
...ik vraag het voor mijn neef....heeft u ook koud bier?". Toen ze daar ook ja op zei hadden we een deal! Even later zitten we in de zon op het terras aan een koud biertje. Hoe krijgen we het weer gevonden? 🤩

We hebben de sauna van 17 tot 18 uur gereserveerd. We moeten er zelf  nog hout bij gooien. Het ruikt er heerlijk. Ik mis alleen de rituele opgieting nog.😜 De serveerster zei dat het traditioneel is in Finland om na de sauna bier te drinken. Dat laten we ons geen twee keer vertellen. Dus drinken wij volgens hun traditie ons saunabiertje. Daarna kan neef even uitrusten en werk ik het verslag grotendeels uit. Om 19 uur worden we verwacht aan het voorgeschotelde diner met gerechten uit de streek en de tuin.  Even daarvoor komt de serveerster vragen in het half Fins half Engels of we 'bear' lusten. Ik dacht versta ik het goed? "Huh je bedoelt bear in de zin van grrrrrrrr" en doe een brullende beer na. Ze beaamt het. Ze worden hier bij te veel in het seizoen geschoten. En deze zat nog in de vriezer. Nu lust ik nagenoeg alles dus ik wil wel eens beer proeven. Gerko gaat veilig voor de snoekbaarsfilet gevangen in het meer.😝

We krijgen pesto en salade gemaakt met alles uit de tuin. Zelfs brandnetels. En eigengemaakt brood. Dan komt de beer en snoekbaarsfilet. Met heerlijke aardappels en groente erbij. De beer lijkt op haas en heeft structuur van gaar rundvlees. Niet slecht! Daarna rabarbertaart met viooltjes uit  de bloembakken. Wat een verwennerij.

We zitten hier 400 km onder de poolcirkel dus de zon gaat net voor middernacht pas onder en komt om half 3 weer op. Nu lekker chillen. Gerko kijkt Max en ik ga mijn e-reader maar eens opzoeken. Ik heb mijn leeslampje voorlopig nog niet nodig.😜

1. Dick:
    17 juni 2023
    Wat zien jullie een hoop mooie dingen. Wat een prachtige reis is het weer. vol verwachting na de volgende dag (vis soep was heerlijk)
  2. Geert:
    17 juni 2023
    Weer 👍verslag van jullie reis. Tot morgen.
  3. Dineke:
    18 juni 2023
    Wat een gekkigheid maken jullie mee, tof! En dat vooral omdat jullie ondernemend zijn. Hoe gaaf is dat??! Maak wat van het leven Xxx