Dag 4 van Pärnu(Estland)naar Luumäki(Finland

17 juni 2023 - Särkisalmi, Finland

Gisteren geen reisblog meer geschreven  we hadden  een erg "drukke" dag. En doordat het te gezellig was in de karaokebar geen puf neer toen ik op onze kamer kwam. Neef vind dat ik de kantjes er van af loop met mijn taak. Overigens had hij zelf ook een makkie. Her was 1 rechte weg naar de boot in Tallinn.  Nog even getankt en toen ingecheckt op de viking express naar Helsinki. Het was 2.5 uur  varen dus iets langer als Harlingen naar Terschelling. We vinden een plekje op het dek en genieten van de zon en het varen met 43 km per uur. Net vakantie!🤪

Dan komen we het zesde land deze vakantie binnen: Finland 🇫🇮. Allemaal eilandjes voor de haven. Schitterend weer. Met de andere motoren  mogen we als eerste uit de bek van de boot rijden. Dan een stukje door de hoofstad maar al snel komen we weer midden in de natuur. Hier veel meer rotsen en gesteente. Toch weer anders. Ook geen ooievaar te zien. Wel veel  bossen met naaldbomen en berken. Ze laten altijd enkele bomen staan op een gedeelte wat gekapt is. Het zal een reden hebben maar het ziet er beetje zielig uit. Een paar van die eenzame lange hoge bomen. We pakken de oostelijke weg van Finland. Langs de vele meren waar er 90.000 van zijn hier. En ook zo groot. Daar zijn de friese meren een madurodam versie van. Het is prachtig. De lupine bloeit overal langs de weg. Achterop zoek ik een hotel op booking.com. Het is 30 graden. Nu hebben we rijwind dus op de motor prima uit te houden. Maar het is mooi geweest. 335 km gereden en 2.5 uur gevaren. Dan ziet neef een bord dat we over 1 km een hotel tegen komen. Doen? Prima! Het blijkt een  schot in de roos. Er is niet alleen een zwembad en Finse sauna maar achter het hotel is een prachtig meer. Room with a view on the lake. Wauw! We drinken eerst een koud biertje en omdat ze verdampen nog eentje. Dan nemen we een duik in het meer waar in maart nog ijs op lag. Trots op neef dat hij ook de sprong in het diepe waagt. De beloning is de sauna en het binnen zwembad. We doen nog een digitaal  lesje aquajoggen. Onze sportmomemt weer gehad deze dag.😅

Daarna eten we aan het meer. De muziek binnen gaat steeds harder en  wekt onze nieuwsgierigheid. Er is een karaoke avond. Echt heel gezellig. We halen onze Finse taal op met alle tekens boven de letters niet uit te spreken. Ook veel klinkers achter elkaar. Ààĕĕòōìúíů. We hebben wat  cultuur gesnoven in ieder geval. Ze maar niet opgescheept met onze zangkunsten. Alhoewel een nummer van Hazes wel zou aanslaan bij deze enthousiaste karaoke zangers. En toen was het "tijd...de hoogste tijd". We zien de zon ondergaan om 22.45 uur boven het meer om om 3.30 uur al weer op te komen. We killen nog wat muggen op de kamer en gaan slapen. Dus ik schrijf dit verslag de volgende ochtend achter op de motor met 120 km per uur. Doe ik in ieder geval ook nog iets...ik denk dat neef trots op me is.😁

1. Dick:
    17 juni 2023
    Weer een mooie trip gehad jullie . en wij ook weer genoten van je verhaal. mooi foto's
  2. Geert:
    17 juni 2023
    👍Weer geweldig om te lezen dat de vaart er in zit. Pas op voor de muggen in Finland.
  3. Dineke:
    17 juni 2023
    Je weet Marja, dat als je altijd iets doet, er verwachtingen zijn. Ook ik heb gedacht, waar blijf je?? En ben net als Gerko apetrots op je Xxx