Dag 3 van Plungé (Litouwen)naar Pärnu(Estland) 415 km

15 juni 2023 - Pärnu, Estland

Wat een heerlijk ontbijt. Voor half 9 zitten we al op de motor. Het is prachtig weer. Blauwe luchten! Ze noemen  Oekraïne de graanschuur van Europa. Nou dan is dit land de graangarage. Wat een akkers! Veel ooievaars weer gezien en ook een vos. We gaan eerst naar de kruisheuvel. Hier worden al eeuwen kruisen (groot en klein) gebracht als doel vsn een soort pelgrimstocht. Als herdenking aan iemand kun je een kruisje plaatsen of ophangen. Het is een macaber gezicht en tegelijk heeft het iets moois! Daarna rijden we naar Letland. 🇦🇹Het is een heel ander land met veel bossen en wat meren. De akkerbouw is kleinschaliger en bij de huizen/boerderijen vaak een rommeltje. Heel anders dan het keurige Litouwen. De oude stad Riga is prachtig daarentegen. Niet voor niets Unesco werelderfgoed. We rijden er dwars door heen. Het de grootste baltische stad. Ook weer blij als we op het platteland rijden. Het weidse is prachtig.

We stoppen nog om wat te drinken en bezoeken een kerkje en steken een kaarsje aanvoor onze dierbaren die we moeten missen. Als compensatie voor het kruisje wat we niet hebben achtergelaten op de kruisheuvel. Daarna rijden we Estland binnen. Ook weer anders. Lijkt met de vele houten huizen meer op een Scandinavisch land.  Ook zien de mensen er westers uit. De mannen niet van die grove hoofden. Sorry voor die zich aangesproken voelen😅.

We rijden langs de kust van de golf van Riga naar een hotel in Pärnu. Voor 73 euro hebben we een prachtige kamer met zeezicht (alleen moeten ze de bomen dan even weghalen😜) inclusief ontbijt en gratis gebruik van de spa en zwembaden. Maar eerst wil ik een duik nemen in de Golf van Riga. We kopen 2 blikjes bier en gaan naar het strand met ons handdoekje. Neef offert zich op als fotograaf als ik een duik neem. Daarna eten we in een strandtent. Helaas is het bier op (geen grap) dus gaan we over op de cocktails. Na het diner weer terug naar het hotel waar we nog even gebruik maken van de sauna en welness. We worden er lekker loom van. Toch gaan we nog even een drankje doen op het terras van  het hotel. We spelen een potje pesten en ik maak het verslag terwijl de zon langzaam ondergaat. We proosten nog even op onze mijlpaal. Op Estland het twintigste land van onze tweepersoons motorclub.🇪🇪👊

1. Dineke:
    15 juni 2023
    Bijna bizarre foto's al is de gedachte van herdenken een mooie!
  2. Dick:
    15 juni 2023
    Weer een mooi verhaal elk
    op naar dag 4 (we gaan nergens jullie mee)
  3. Geert:
    15 juni 2023
    September 2018 hebben wij met de camper in Parnu gestaan. Van daaruit met de GS de binnenlanden over de vele gravelwegen. Leuke toer met de motor. Rustig aan en niet zo snel anders ga je echt veel moois van de Baltische Staten missen. Ben weer nieuwsgierig naar de volgende dag.Goede reis verder.