Dag 3 van Aviemore langs de kust naar Thurso 330 km

16 juni 2022 - Aviemore, Verenigd Koninkrijk

Het is hier 1 uur vroeger en ik ben ruim 2 uur voor de wekker gaat wakker. Ik denk  dat ik een jetlag heb.😂 Neef ligt nog heerlijk te slapen terwijl de trein in verte langs dendert en de vogels hun schotse lied zingen. En de zon door de lichte gordijnen naar binnen schijnt. We hebben een kamer in een 300 jaar oud hotel. Met een inloopkastje😜 met harmonicadeuren.

Walking clausetje..

Ik heb de schuifdeur van de douche al uit zijn hangen getrokken. Ik dacht dat het een gewone deur was.😱. Gerko heeft hem met een teaspoon weer gemaakt. Maar verder een prima slaapplek met gescheiden bedden en 2x zo breed als afgelopen nacht. Wat we krijgen voor ontbijt is al bekend want gisteren moesten we het aanvinken. Ik ga oa voor de pudding met whiskeylikeur.....  Ik hoef toch niet te rijden...😜

Porridge (schotse havermout met whiskey likeur)y

Ik heb het op maar neem het morgen niet nog een keer. Het is goed weer 17 graden. We gaan naar Inverness. De stad bekend van de serie Outlander. Nu denk ik vaak nu ik in de hooglanden ben aan Jamie Fraser😍 en soms aan Claire. Hier heet alles ook Fraser trouwens. Daarna naar het meer van Lochness. Nessie laat zich ook vandaag niet zien.

20220616_102324

We gaan terug naar de oostkust en volgen de NC500 route. Netjes aangegeven. Een transport met een enormw windmolen besluit deze weg ook te volgen. Ze zijn enorm breed dus inhalen is niet mogelijk want er is ook begeleiding bij van wat op politie lijkt..Het gaat heel langzaam en soms staan we 10 minuten stil. En dan gaat  het ook hard regenen. 1 uur rijden we in een stoet erachter tot ze linksaf slaan🙄

20220616_121040

Eerst even opdrogen in een lunchroom en warm worden met een soepje. Het klaart weer op. We rijden langs een van de grootste kastelen langs de kust: Dunrobin Castle.

20220616_125748

Dan rijden we langs de Noordzee aan de rechterkant en de gele struiken van de gaspeldoorn links richting het Noorden naar het dorp John o' groats. Voordat we er zijn, bezoeken we een oud kerkje  bij een nog oudere begraafplaats. Misschien kan ik hier een kaarsje opsteken op de sterfdag van mijn vader? Het blijkt een museum te zijn van te  Clan Gunn. Een Schotse clan die afstamt van de Vikingen. Met hun eigen groene ruit  kiltstof herkenbaar!

20220616_14555520220616_144121

We slenteren over de oude begraafplaats. Hier nog meer mensen die gemist worden: In loving memories,❣dan komen we aan in het meest noordoostelijke plaatsje van het Schotse vaste land John 'o groats. Gewoon Jan de Groot dus. Deze hollander kreeg in 1496 van de King het veerrecht naar de Orkney-eilanden daar vandaan. En dus staan Gerko en ik wederom op de sterfdag van mijn vader en zijn oom aan het eind van de wereld zo als we in 2019 ook op Noordkaap stonden. Weer een bijzonder moment.😪 wat zou hij trots zijn op ons!

IMG-20220616-WA0005

We rijden via de noordkust met zicht op de eilanden naar Thurso. 330 km op de teller is tijd om de motor op de standaard te zetten. We rijden langs het Station hotel. Ik vraag voor a room maar hij is vol. Dus op booking.com gekeken. Vlakbij in het parkhotel zijn  nog wel kamers vrij. We rijden er heen en de prijs is zelfs 40 pond goedkoper als op de site.  Wat een mazzel. En blijkt nog meer geluk als we Nederlanders spreken die ook in dit hotel zitten. Ze zijn uit station hotel weggegaan vanwege een enorme stank in de kamers. 😅 blij dat hij vol zat dus! We drinken een biertje en proosten op mijn paps en Gerko's ome Bart! 😘

IMG-20220616-WA0002

1. Anita Buitendijk:
    16 juni 2022
    Prachtig verhaal weer lekker zo voor het slapen gaan. Truste 😘 tot morgen, en fijne dag weer morgen. 😄
  2. J.van Zante:
    16 juni 2022
    Wat een mooie omgeving...
  3. Marja:
    18 juni 2022
    Zo mooi inderdaad.😍
  4. Geert:
    17 juni 2022
    👍Prachtig verhaal weer. Hier in NL wordt het warm, hopelijk krijgen jullie ook wat mee van dit weer. Hoewel 30° op de motorfiets is ook niet alles. 22° is ook mooi. Ben benieuwd naar dag 4.
  5. Marja:
    18 juni 2022
    Het blijft hier rond de 15. Dus We krijgen niks. Maar we hebben het idee om naar Ierland af te zakken omdat daar get droog blijft volgende week en h hier regen regen....😅 dag 4 was weer mooier dan 3. We bouwen hem op.😄
  6. Ina tramper:
    19 juni 2022
    Jeetje Mar, voorzichtig hoor! Nu weer een deurgesloopt en pas al een kunstwerk vernield🤭🤫
  7. Marja:
    22 juni 2022
    Haha....ja joh erg hè. Maar laatste dagen gaat het goed.😂