Dag 10 Cootehill 🇨🇮 via ferry vanuit Dublin naar Cemaes Bay in Wales🏴󠁧󠁢󠁷󠁬󠁳󠁿 (160 km)

23 juni 2022 - Cemaes Bay, Verenigd Koninkrijk

Ik hoop dat we niet voor geluidsoverlast hebben gezorgd voor de buren in het hotel. Toen we terugkwamen van het diner gister zat de kamer namelijk vol met vliegen. Ik had voor lekker wat frisse lucht de balkondeuren opengezet vòòr het eten. Dus ik met een teenslipper en Gerko met een tijdschrift op vliegenjacht. Harde klappen en petsen op de muur en gejuich als we er één hadden omgebracht. We sloten ze zelfs op in de kast en badkamer. En net als we dachten dat we ze allemaal hadden dan 'zoem zoem' was er weer eentje.🙄 Dus gaan slapen met de ramen en badkamer hermetisch afgesloten. En de airco deed het ook niet. 😅 pfffff!

20220623_091510

Het ontbijt was prima verder en naast ons nog wat gezinnen uit Oekraïne die daar kennelijk zijn opgevangen. We klagen nog over de flys bij het uitchecken. "Maar dat komt door de zomer en de warmte" , aldus de receptioniste. Het is gister niet warmer geweest dan 19 graden en het is nog maar 23 juni. En vanochtend bij vertrek maar 14 graden en zwaar bewolkt. Blij dat ik daar niet hoog zomer hoef te slapen.😅

We zetten de navigatie op Dublin. We willen vandaag overvaren naar Wales🏴󠁧󠁢󠁷󠁬󠁳󠁿. We rijden door de laatste glooiende heuveltjes van Ierland. De perceeltjes grond worden omringd door haagjes van meidoorn, wilde roos, kamperfoelie en vaste struik fuchsia.  Het is grillig en ongelijk verdeeld. Het lijkt wel een mooie legpuzzel die af is en waar je voldaan je hand overheen strijkt om te kijken of je geen stukje vergeten bent. Ook wij rijden tussen de vele hagen door. Lekker beschut maar niet veel zicht.

20220623_103204

Naar de kust toe worden de lappen grond wat groter en meer gelijkmatiger verdeeld. Nu ook meer akkerbouw met maïs, tarwe, gerst, haver en aardappels. Met eromheen dezelfde hagen van struikjes. Het lijkt wel een quilt wat genaaid is met diverse kleuren stof. Prachtig. Er ligt ook versgemaaid gras te drogen. Gemengd met de Ierse zeelucht ruikt het heerlijk. Maar ook langs de kust meer grotere steden en industrie. Da's wat minder maar wel noodzakelijk. We zien prachtige huizen in de dorpen. Keurige tuintjes en muurtjes eromheen. Waar leven ze van? Af en toe een bouwval maar dat is dan een oude kerk op een begraafplaats.

20220623_102633

We rijden over een N-weg naar de Port of Dublin. Met 2 rijstroken voor tegengesteld verkeer. Met ernaast een soort van vluchtstrook aan beide kanten. Je mag er gewoon 100 km/p/u. Op die " vluchtstrook" laten mensen gewoon de hond uit, fietsen en wandelen gasten en staan er auto's stil. Maar deze strook wordt ook gebruikt door de vele vrachtwagens zodat men ze kan inhalen. En er zijn uitritten van huizen die er op uit komen. Het is echt bizar. We verbazen ons elke dag weer. 😱 We tanken nog 1 keer in Ierland. Diesel en benzine zijn even duur en rond de €2.17. We drinken nog een bakkie koffie en gaan weer door.

20220623_111838

Het zit mee en we zijn net na de middag al bij de haven. We kijken op internet en we halen een boot eerder dan we in gedachten hadden. Het is zelfs een snelle boot. En gelukkig nog plek voor een motorbike. Dus even later zitten we op de boot richting Holyhead in Wales. Het is helemaal opengetrokken. We zien de zon! En met 60 km zijn we zo aan de overkant. Neef pakt hier zijn powernap terwijl ik het verslag maak. Pak je rust waar kan!😜

20220623_143843

In Wales is het 23 graden en gewoon warm. Dat zijn we gewoon niet gewend. Dus de zonnebril op en het kolletje af.  We volgen de kust en hier wordt de quilt een grote lappendeken. Met enorme stukken weiland of akkerbouw. Wel weer de hagen er tussen. En windmolens voor het eerst sinds lange tijd.

20220623_164732

Rond half 5 vinden we het prima. Het eerste hotel wat we zien is echter vol maar bij het tweede hotel een stukje verder is nog 1 kamer.🙏 Er is een terras bij en uitzicht op de zee. En koud bier! We kunnen weer een keer buiten zitten in korte broek.

IMG-20220623-WA0005

En zelfs buiten eten en uit onze hotelkamer zien we later de zon langzaam in de zee zakken. Het was weer een mooie tocht met het vijfde pontje.😍. Vandaag 160 km gereden in totaal. En dit verslag 2 x gemaakt omdat hij op eens plotseling weg was.🙄

20220623_213509

1. Jeannet:
    24 juni 2022
    Schitterend, al jouw verhalen, je zou reisboeken moeten schrijven. Als je het leest zie je het als een film voorbij komen. Prachtige reis die jullie maken, geniet er nog ff van😘
  2. Dineke:
    24 juni 2022
    Hoi lieverds, wat fijn een keer in korte broek! En zo fijn te lezen dat meer mensen vinden dat het noodzaak is om iets met je schrijftalent te doen....dank maar weer voor het meenemen!! En voor het 2x schrijven. XXXX
  3. Dick:
    24 juni 2022
    Weer een mooi verhaal mooie dag hebben jullie weer gehad gisteren nog even in oudenhoorn geweest moed even langs de kroeg en naar de boekhouder en even langs de drieëndijk Arjen was niet thuis Bjarne zat lekker buiten te werken groetjes van ons