Dag 1 OMG op weg naar Newcastle by boat

15 juni 2022

3 jaar geleden is het plan ontstaan om eens naar Schotland te gaan met de motor. Door corona moesten we elke keer plan B bedenken. Ook leuk alternatief geweest. Maar nu eindelijk dan op de boot richting Verenigd Koninkrijk. Ongetraind want er was geen gelegenheid voor proefrit. Maar na al die jaren zoveel kilometers blijft de conditie wel goed. Neef heeft trouwens onlangs nog een motortrip gemaakt naar Italië naar de Formule 1. Dus die heeft al kilometer gevreten. Nu alleen met wat extra kilo's achterop. De bagage bedoel ik oa😜

De voorbereidingen zijn niet uitgebreid. Er zijn 2 dezelfde boekjes over Schotland gekocht onafhankelijk van elkaar. De ferrys zijn besproken en verder is er niets omlijnd. Wel hebben een wensenlijstje gemaakt om te zien in het land van de whiskey, Highlands, Outlander, doedelzakken en ruige natuur. We hebben er zin in.😄

De voorbereidingen...Zelfde gedachten dus ...zelfde  boekje

Neef is vandaag om 12 uur pas bij mij want we hoeven pas om 16 uur in IJmuiden te zijn voor de veerboot naar Newcastle. We eten nog wat en gaan met het zonnetje op pad. We rijden een konklijke rit door Den Haag. Ik laat neef de Porinsjesdagroute zien. Normaal op 1 PK nu op ong 125 PK rijden we een gedeelte van de toer.

Lange Voorhout normaal met 1 PK nu 125 PK

We rijden langs de paleizen en ambassades verder richting Wassenaar. Onderweg al Schotse Hooglanders gespot.😉
We zien in de verte de hoogovens van IJmuiden al opdoemen. Erboven de vliegtuigen van en naar Schiphol. We volgen de bordjes havens en zien de veerboot van DFDS al liggen. We zetten nog een bakkie koffie met ons gasbrandertje en zitten lekker langs de kade. Dan rijden we op ons gemak naar de terminal.

Bakkie voor we de boot op gaan ...Zelf gezet

Na de grondige paspoortcontrole waarbij de helm en zonnebril af moest mochten we door. Me afvragend of de man niet vreselijk heeft gelachen om mijn pasfoto met schuifspeldjes die ik in moest om het haar uit mijn gezicht te houden toen ik de foto liet maken. 😫

De veerpont in

We zijn niet de enige motor op de boot. Gerko sjort de motor goed vast en we zoeken onze hut op. We zijn lekker op tijd dus op naar de Skybar. Hier nemen we ons eerste biertje van de reis. Heerlijk in de zon op het dek. Lijkt wel een cruiseboot. Alleen het zwembad ontbreekt. Even later de scheepstoeter....we gaan!

Dag 1 het eerste biertje

We zien Tatasteel kleiner worden. De skyline van Den Haag heel duidelijk waarneembaar. En ook de tweede maasvlakte steekt uit als een pukkel. Een mooi goud randje wat strand heet langs het vaste land. En dan zitten we op het ruime sop. Met veel windmolenparken, booreilanden, ankerplaatsen voor vrachtschepen wachtend op een plek in de haven. Een vlak zeetje.

Strand van IJmuiden

We zitten tot het buiten niet meer lekker is buiten. Daarna nog wat kijken maar niet kopen in de taxfree shop. En in de pub nog een drankje. Daarna aan het uitgebreide buffet in het restaurant. Te lekker allemaal!

1. Willie ververs:
    15 juni 2022
    Heel veel plezier en geniet ervan!!en veel veilige kilometers🏍
  2. Marja:
    Dank je Willie...lieve nicht.😘
  3. Jolandavanopstal:
    15 juni 2022
    Maak er weer een fantastische reis van! Nu al zin om de verhalen te lezen😘
  4. Marja:
    16 juni 2022
    Dank je wel en leuk dat je ons volgt.😘
  5. Marina.ververs:
    15 juni 2022
    Have fun! Maar met jouw humor en levenslust komt dat vast goed
  6. Marja:
    16 juni 2022
    Haha...dat zit in de family.😘
  7. Geert:
    15 juni 2022
    Veel plezier. Leuk jullie weer te volgen.
  8. Marja:
    16 juni 2022
    Leuk dat je ons volgt Geert
  9. Tineke Noordermeer:
    15 juni 2022
    Meteen alweer een leuk verhaal😃. Goeie reis en heel veel plezier!
  10. Marja:
    Dank je wel Tineke. We maken wat mee joh😜
  11. Petra Middag:
    17 juni 2022
    Wat kan je gezellig vertellen, het lijkt of je er zelf bij bent. Geniet maar van de mooie trip
  12. Marja:
    18 juni 2022