Dag 1 Heenvliet naar Honfleur

14 juni 2021 - Honfleur, Frankrijk

We hebben een soort van plan met wat doelen in onze reis naar Frankrijk. We gaan eerst naar Normandië via de hoge brug over de Seine naar Honfleur. Maar zover zullen we dag 1 niet komen. We zetten in op Etretat. Daar zijn van die prachtige krijtrotsen en dan in de vorm van een olifant. Dat wil ik graag zien.

Daar gaan we

Dus we zeggen Arjen gedag en zijn binnen het uur in België. Even snel getankt en na nog een dik uur zoeven we de Franse grens over. Het gaat als een trein. Rond het middaguur zoeken naar een bankje om even wat te eten maar niks te vinden. Dus off the road van de weg maar ook geen bankje. Wel fijn plekje in de schaduw onder de bomen van een private property langs akkers vol vlas.

Private property

Dan naar Etretat. Druk stadje langs het water. We hebben dan 540 km er op zitten dus we zouden hier kunnen overnachten ook als is het nog maar 15 uur. Een duik in zee klinkt uitnodigend.

Eteretat met de olifantenrots

Maar we vinden geen goed hotel waar ook de motor veilig staat. Dus we besluiten nog stukje door te rijden langs de kust naar het zuiden. We komen bij een afgelegen vuurtoren omgeven door bunkers. Helaas staan we hoog boven de krijtrotsen en de zee is ver beneden  ons en nog een heel eind lopen.

Krijtrotsen

En ondanks dat de zon brandt op onze motorpak rijden we maar door. Weer rijwind!  In de buurt geen hotel te bekennen op booking.com. Dus we gaan richting Honfleur een grotere stad. Mooi over de brug. Echter de navigatie speelt een nadrukkelijke rol in dit laatste stuk van de route. Wij rijden rijden rijden....En staan plots voor een pontje.

Yeah een pontje

Ik blij maar wel gek want waar is de brug? Want dit is wel de Seine 😅. Stond de navigatie nog op Tolwegen vermijden....dus daarom pakte hij die hoge hangbrug niet want daar moet je kennelijk voor betalen. Dus met de boot over. Wel voor niks😜 En heerlijk koel op het water. Weer verder over kleine weggetjes. Alles doet een beetje Engels aan hier in het landschap. Met bijzondere rieten daken met een hanenkam van planten op het dak. Zo apart!😳 De  motornavigatie stuurt ons dwars over de berg over een steil graspaadje met geslotenverklaring. Dat is ons zelfs te gek.

Grapje off the road

Dus rijden we terug. Weer stelt hij ons voor een dilemma: of een smal bergpad of omrijden. We gaan voor de kortste oplossing en dat is goed te doen. Donker en smal en off the road maar we zijn aan de goede kant van de "berg".

Even de berg omzeilen

Daar zien we de brug hoog boven het landschap uit toornen. Niet er over toch gezien! We rijden verder langs de Seine naar Honfleur. Veel hotels en één waar de motor op een privé parkeerplaats kan staan. Het lijkt wel een saloon met al dat hout.

Ons hotel honfleur

We nemen een quickshower en slenteren naar de haven van Honfleur. Wat een prachtige stad.

Honfleur mooie oude stad

Op een terrasje pakken we onze welverdiende twee biertjes.

Proost op dag 1

Het is inmiddels al half 8! Wat een lange dag met maar liefst 640 km op de teller! Morgen naar de bekende stranden van Normandië. En wie weet een duik ergens!

Haven honfleur

1. José van Leeuwen:
    14 juni 2021
    Honfleur is zeker een mooie plaats! Geniet lekker en nog heel veel plezier!
  2. Henk van Hal:
    15 juni 2021
    Het is weer leuk om te lezen. Etretat heb ik een aantal jaren heerlijke mosselen gegeten met uitzicht op de zee.
    Goede reis, veel plezier en ik blijf jullie volgen.
  3. Marian Groeneveld:
    15 juni 2021
    Weer een prachtig verhaal en goede reis verder samen
  4. Dineke:
    15 juni 2021
    Schitterende foto's én natuurlijk een pont...geluksvogel!!
    Goede reis vandaag en ik wens jullie een duik in zee Xxx
  5. Pa van der Most:
    15 juni 2021
    Hoy Marja en Gerko,jullie zien weer veel mooie dingen en wij mogen ook een beetje mee genieten van de fotos en het verhaal.
    Een fijne voortzetting ,op weg naar de kust he .
    Groeten Pa .
  6. Nanda Van Loo:
    15 juni 2021
    Ik kijk al weer uit naar dag 2. Veel plezier met jullie avontuur.
  7. Ina tramper:
    15 juni 2021
    Mooie omgeving! Het zoeken van hotels wil nooit zo vlotten in Frankrijk ;-)
  8. Dick:
    15 juni 2021
    Was een mooie dag nu op naar de volgende dag geniet er van samen we kijken uit naar volgende verhaal
  9. Rieneke Kleijwegt:
    16 juni 2021
    Zo heerlijk weer om te lezen leef zo met jullie mee!!!
    Vind het super gaaf om jullie te volgen geniet en wees voorzichtig!🤗