Toendra's, fjorden, sneeuw en rendieren

15 juni 2019 - Nordlenangen, Noorwegen

Voor donker thuis wordt lastig hier boven de Poolcirkel. Het blijft namelijk de hele nacht licht. We zijn om 12 uur vannacht nog buiten een rondje gaan lopen.....alsof het 5 uur in de middag was. De zon scheen nog volop. Zo een rare gewaarwording. Vanochtend vroeg opgestaan om snel te vertrekken na het ontbijt in het hotel. Dus om 7 uur toen het restaurant openging dachten we de eerste te zijn! Helaas 3 bussen bejaarden waren ons voor..... En dat ging niet echt snel! 😅. Voor 8 uur zaten we toch bepakt en bezakt weer op de motor. Strakke blauwe luchten! Dat voorspelt een mooie dag.

Lekker weer vandaag

We rijden 230 km door Finland en komen ongeveer 25 voertuigen tegen. Dat is van Heenvliet naar Assen plusminus! Onvoorstelbaar toch? Het landschap wordt meer een toendra. Minder bomen en wat moerassig. Als we stoppen met de motor is het zoooo stil om ons heen.

Toendra

We komen bij de grens met Noorwegen en we zien in de verte de bergen van de fjorden. Met sneeuw! Bij elke bocht weer iets moois. Blauwe meren, witte bergen en prachtige landschappen.

Sneeuw op de berg

Ik heb wel 100 foto's gemaakt. We bleven ons verwonderen. Als voordeel hebben we dat het op eens  één uur vroeger is nu we in Noorwegen zijn. Dus we zitten precies 10 uur aan de zelfgemaakte koffie op een prachtige picknickplek tussen de bergen.

10 uur koffie

Nu blijkt dat we volgens kenners de afgelopen dagen geen elanden maar rendieren hebben gezien! Dus sorry kerstman! Vandaag hebben we dus weer rendieren gespot! En echt veel deze keer! Weer op en langs de weg. Het wordt bijna normaal.😜. Toch slaak ik elke keer een kreet van enthousiasme.

Rendier

We volgen de E8 naar Tromsø. Daar hebben we de Hurtigruten (postboot tevens ferry) geboekt naar Honingsvag. We rijden de 360 km vlot weg en zijn ruim op tijd om de stad te verkennen. Het Parijs van het Noorden zegt men wel. Het weer is top en we slenteren door de havenstad. We drinken een biertje op een terras en genieten er goed van. 10 euro voor 1 pilsje...😳.

Tromsø ....proost...duur biertje

De boot vertrekt om 18.30 uur en we vinden een prachtig plekje aan boord. Nog beter dan de kapitein. 😜

Beste plek aan boord

Morgen om 11.15 uur zijn we in Honingsvag. Dan is het nog 30 km naar de Noordkaap. De boot stopt vannacht nog 4 keer in andere havens. We hebben een hut maar we zullen ongetwijfeld vannacht naar de midzomernachtzon kijken. Als het goed is varen we op volle zee en zullen we zien dat de ondergaande zon de horizon aantikt en daarna gelijk weer opkomt. Ben benieuwd! Tot morgen!😘

Hurtigruten ferry

1. Dineke van Hennik:
    15 juni 2019
    Wauw!!! wat een fantastische tocht maken jullie.
    Prachtig verhaal en mooie foto´s van het landschap. Haha, gelukkig waren de biertjes op de paardenmarkt iets goedkoper. Ik ben zo benieuwd naar je verhaal over de Noordkaap. Genieten maar!!
  2. Kees Kap:
    16 juni 2019
    Tja weer prachtig omschreven en ja ik zie alles weer voor me met de vele elanden de stilte hebben jullie geen last gehad van vliegjes die zelfs door je spijkerbroek steken meest was dat rond de poolcirkel of de Nappepiri en nu een mooie bootreis en verder veel plezier gr Kees
  3. Dineke:
    16 juni 2019
    Wat een prachtig land rijden jullie door...En voor ons allemaal tof dat we een beetje mee kunnen reizen. Tja, eland of rendier....imposant zijn ze! Al meen ik te horen dat je kreet niet alleen enthousiasme is😁😉.
    Ben wel benieuwd wat het met je lijf doet, alleen licht?
    Lieverds, heb plezier😙
  4. Arno G. Hol:
    16 juni 2019
    Tja, we zijn nu twee keer in Noorwegen geweest, vorig jaar voor het laatst. Steeds genieten van dit prachtige land. Te mooi om te beschrijven, maar het lukt je aardig.
  5. Jan Mollers:
    16 juni 2019
    Hoi Mar, wat een prachtige reis en mooie plaatjes. Noorwegen staat ook al een tijdje hoog op ons verlanglijstje en nu ik dit heb gezien en gelezen nog veel meer. Heb wel gezien dat mijn motor hier niet echt geschikt voor is, maar kan met de auto ook wel toch ? Geniet en rijd voorzichtig grts Jan