Grote hoogte, enorm temperatuurverschil en Oslo

24 juni 2019 - Oslo, Noorwegen

We hebben een fantastisch hotel gehad. Met een voortreffelijk ontbijt. Het Grogli hotel heeft ook skigebied in de zomer en zeker in de winter. Echt de moeite waard om heen te gaan. Zo sfeervol. Als we vertrekken om half 10 is het 6 graden. We gaan zuidelijk dus het kan alleen maar warmer worden denk ik optimistisch. Het is bewolkt maar droog. We vervolgen weg 15 langs de rivier. Dat is al weer mooi.

De rivier langs de 15 in Noorwegen

Ondanks dat ik nog steeds het gevoel heb in niemandsland ben,  bevinden zich overal campings. En hier en daar een enkel huis. De stijl van de huizen is anders. Niet zo kleurrijk maar zwart en donkerbruin. Doet een beetje Oostenrijks aan.

Andere stijl van huizen

Er zijn nog meer skipistes in de winter hier. We komen door een gebied met veel boerderijen. Het ruikt heerlijk naar versgemaaid gras. Het is rond de 14 graden. Opvallend is ook dat de boeren overal aan het beregenen zijn. Zij hebben vast niet de regen gehad die wij de afgelopen tijd op onze helm hebben gekregen😅.

Bewolkt

We kiezen ervoor om een stuk binnendoor te rijden richting Oslo. De 51 volgen we. Lekker bochtenwerk ...goed om de achterband rond te houden. Dan gaan we de bergen in. Het wordt kouder....we zien weer stukken sneeuw en steeds minder bomen. Overal stokken langs de weg om aan te geven waar de weg ophoudt en de berm begint voor als er sneeuw ligt in de winter. Voor de sneeuwschuivers.

Groene rotsen

We zijn nog niet zo hoog geweest deze vakantie. 1400 meter.😳. Hoe hoger we gaan hoe lager de temperatuur. 2.5 graden op een gegeven moment. Niet eerder zo koud gehad. Maar mooi!! En dus weer koude handjes met gsm in de aanslag om dit vast te leggen 😰. De rotsen zijn hier groen. Ook bijzonder. Als we wat dalen komen we in een bekend ski gebied ....de Beitostølen. Veel hotels, skiliften en alles wat er bijhoort. In de winter zal het super druk zijn. Nu béétje uitgestorven. We dalen verder en komen weer in de bewoonde wereld. Overal weer begroeiing en de lupine zien we ook weer in grote getale bloeien. Grote bergmeren en riviertjes. Een boer had hier ook smileys gemaakt met gele hooibalen.😁😍😳🤪

Gele hooibalen met 😂😘😳😊

We eten een croissant langs het water. En als je denkt die is bij de bakker vandaan....🤔.Nou wij hebben die 2 weken geen bakkertje gezien. Ook geen slager. Alleen grote supermarkten. Dus deze croissantjes hadden we meegenomen van het ontbijtbuffet. All-inclusief.😜
Er komen weer meer bomen en ook veel bosbouw. Tussen de bomen veel grijs Ijslands mos. Veel elanden gezien vandaag......op verkeersborden weliswaar! Want ze zijn erg verlegen om gezien te worden. En naast elanden ook borden met schapen, ruiters, herten en vandaag ook koeien. Rendieren krijgen we niet meer. Daar zitten we te zuidelijk voor en hebben we er genoeg van gezien. We zagen wel een hert onderweg in zijn eentje in het veld. Ook mooi. Omdat het droog is en inmiddels weer 17 graden eten we een keer dakloos en niet in een bushokje. Gewoon als normale mensen. 😂. We vinden een mooie plek langs een snelstromende rivier. We warmen de macaroni op van 2 dagen geleden. Zonde om weg te gooien (en we wonen 2 eilanden boven Zeeland dus zunnig). In de motorkoffer is de macaroni met 4 graden prima bewaard. Klein koelkastje. Het smaakt nog lekker. Gerko wast af in de rivier en we gaan door.

Gerko wast af in rivier

Het wordt drukker met verkeer. Meer huizen!  Dichtbevolkter. Ook geen bergen meer met sneeuw. We naderen de grote stad Oslo. De hoofdstad. We zien de haven met ontelbare bootjes. Het is zondag dus veel Noren zijn vrij. We zien mensen zwemmen in een meertje....De temperatuur is nu 23 graden! Gewoon zomer. 20 graden verschil in 3 uur tijd. Onvoorstelbaar.

We checken in bij de Stenaline in de haven van Oslo om naar Frederikshaven in Denemarken te varen. 1 dag eerder dan gepland. Gelukkig hadden we een flexibele ticket. Dus dat kan zonder extra kosten. We wachten in de zon om in te schepen.

De Ferry naar Frederikshaven

390 km op de teller en nu op de ferry. Lekker biefstukje aan boord gegeten. Weer eens gewoon een zonsondergang gezien! Prachtig.

Zonsondergang vanaf de ferry

Helaas in de hut geen internet dus onze blog niet kunnen plaatsen in de avond. Dus daarom nu. Zo komen we aan in Denemarken. Dat land hebben we nog niet gehad. We zullen de bergen missen. 😪. Vanavond meer over deze nieuwe dag. 😘