Dag 8 OMG-tour 2025 (22 juni) Van Bulgarije naar Servië.

22 juni 2025 - Sremska Mitrovica, Servië

Het zwembadwater voelde even nat als de Zwarte Zee....althans dat vermoed ik. Het was in ieder geval verkoelend. Nadat we opgefrist zijn, slenteren we over de promenade langs de Donau. Er ligt een boot langs de kade waar je op kunt eten. Helaas kunnen we niet buiten eten tenzij het ons lukt in 1.5 uur llaar te zijn. Je moet eens weten hoe snel wij zijn....we hebben in 8 dagen maar liefst 8 landen doorkruist. Makkie! Na dik een uur lopen we weer de steiger af en pakken een ijsje uit de hand bij een tentje.  Het is hier ook vroeg donker ondanks de langste dag. Als ik bel met thuis zitten zij in de zon en wij op een terras in het donker met de lichtjes aan. Wel met een cocktail/biertje. Het is immers weekend!😍

We zetten geen wekker omdat de andere dag het zondag is. Ik ben zoals heel de reis, toch vroeg wakker. Gerko ook ondanks ik stil doe. Dus zitten we na het ontbijt weer op tijd op de motor.  Met strakblauwe lucht en 22 graden vertrekken we. We rijden nog 50 km door Bulgarije. Onderweg weer velden zonnebloemen.  Sommige helemaal open. Even een fotomomentje. Ik moet er wel door een (gelukkig droge) sloot heen klunen. Alles voor het perfecte plaatje. 😜🌻

Het is nog vroeg en door de zondag erg rustig op de weg. Je zou wat wild verwachten maar geen ree(t) te zien. Wel een helaas dode hermelijn en een springlevende fazant. Opvallend veel (zwerf)honden hier.🥲

Op een gegeven moment een heel stuk afgefikt bos. Waarschijnlijk een bosbrand geweest. We gaan richting de grens met Servië. We weten dat we hier geen internet hebben. Dus de navigatie van de BMW is vandaag nog meer essentieel. Ik download nog in Google maps het land. Bij de grens ook zondagsrust. We zijn één van de weinige. Voor het eerst moeten we onze paspoorten laten zien en het kentekenbewijs. Twee keer.....eerst bij de Bulgaarse douane en daarna bij de Servische beambte. Op Noord-Macedonië en Kosovo na hebben we dan de hele Balkan gehad. Wauw! Weer een land erbij ✅️.

Eerst veel oud-ijzer boeren en prachtig verzorgde begraafplaatsen met veel bloemen. Gelijk moet ik aan de oorlog denken die hier veel slachtoffers heeft gemaakt. Soms zie je nog kogelgaten in huizen en herdenkingsmonumenten in dorpen verderop in het land. De navigatie heeft problemen met de nieuwe snelweg. Dus we moeten af en toe Google maps erbij halen. Dan komen we weer langs de Donau te rijden. Bij deze enorme rivier is de Rijn maar een sloot. Aan weerskanten nog ruig met gesteente. We gaan door 18 korte tunnels. Veel bijenkasten en vissers langs de prachtige oevers. En een prachtig kasteel hoog in de bergen. Aan de overkant van de Donau Roemenië. De grens loopt door het water. Het valt ons op dat ondanks het zondag is er veel gewerkt wordt in de bouw en langs de weg. Winkels zijn ook open! We doen een bakkie aan het water. Op zondag kijken we vaak vistv thuis in ochtend. Hier live vistv aan de Donau. We hebben WIFI dus kan de beelden gelijk door sturen naar Arjen. Een kolibrivlinder die voor ons neus de honing uit een bloem haalt. Ook nog een paar andere vlinders die ik normaal in de vlindertuin van een dierentuin zie. Wat is de natuur toch mooi. Als we teruglopen naar de hete motor zie ik 4 hondenvoetjes onder een geparkeerde bus vandaan komen. Een hond ligt heerlijk te snurken in de schaduw.

We rijden onder Belgrado door richting het noordwesten van Servië. Dan weer gedoe met de wegen...of onze navigatie. Dus tijd voor een motortankoverleg. Zelfs de landkaart komt er aan te pas. We wijzigen koers! We gaan naar Bosnië ipv Hongarije. We slingeren door Serbia en kussen meerdere malen de Donau of zijtakken ervan die ook meanderen door het mooie land. Veel industriegebieden langs de rivieren. Bij tankstation eten/drinken/tanken en vullen we wat lucht in de voorband. Alles weer vol(ge)daan. Hier ook free WiFi dus we zoeken gelijk een hotel.

Daar zetten we de navigatie op. Nog 58 km ongeveer tot het koude biertje. Het was 29 graden geworden inmiddels. Onderweg weer combines aan het werk om het graan binnen te krijgen. En veel druiven hier...🍷. Het hotel staat op hoge palen aan de rivier Sava, een zijtak van de Donau. Een prachtig plekje. We checken in en drinken op het terras een koud biertje!  Laat de boeren maar dorsen!🍻






Foto’s

3 Reacties

  1. Rieneke:
    22 juni 2025
    Prachtige foto's weer!
    En weer een super verhaal!
    Stay tuned!
  2. Dineke:
    22 juni 2025
    Het mooie plaatje is dan ook erg goed gelukt!! Staat je goed lieverd, die zonnige bloemen 😀
    Wat een geluk dat jullie ook gewoon een kaart hebben. Old school is fijn!
  3. Jeannet:
    23 juni 2025
    Schitterende foto's, prachtig verhaal weer, leest heerlijk net als een geweldig boek!! 👌👍🤗