Kerstman, Noordkaap 2.0 en sneeuw

17 juni 2019 - Honningsvåg, Noorwegen

Na ons bezoek aan de Noordkaap hebben we het eiland waar dit het eindpunt is verkend. Er stond een Sami in klederdracht met haar rendier naast de tipi. De Lappen willen niet meer lap genoemd worden maar Sami! Daarna naar een prachtig vissersdorpje waar de rendieren overal in de tuin stonden tussen de huizen in. Een hele kudde! De vis hing aan soort wasrekken overal te drogen. Er was een kersthuis waar we koffie met wafels drinken. Zo sfeervol en gezellig. Daarna op de motor zing ik kerstliedjes. Met Rudolf the rednose rendeer als favoriet.

Kersthuis

We gaan terug naar onze verblijfplek voor de nacht. Een gastvrij hostel met eigen kamer maar wel gedeelde zitkamer en keuken. En heel fijn.... een wasmachine en droger! Want de onderbroeken raakten op...😅. Toch wordt mijn tas elke dag dikker zo lijkt. We eten bij de snackbar en gaan bij de tv wat chillen. We hadden de hele avond nog. Ik had de kaarten al bijna geschud en de blog al geschreven zegt neef.... kijk het trekt helemaal open...! Zou het op de Noordkaap ook nu onbewolkt zijn? Voor de middernachtzon😎? We kijken elkaar aan en even later zitten we op de motor! 30 km weer omhoog!

Kale boel nog

Het is beduidend rustiger en minder wind op de weg er naar toe. Weer genieten we. Ik film een heel stuk wat ook op de blog staat! Zo mooi. We bezoeken nu het museum waar het in de middag zo druk was. We zien een prachtige panoramafilm over de Noordkaap. Met ook het Noorderlicht wat je hier in de winter ziet! Dat gaan we life niet meemaken maar toch gezien nu. We lopen nog een rondje langs de Globe. Het is voor de middernachtzon te bewolkt. Maar wel gaaf om er nog een keer te zijn. We maken vooral foto's van anderen. En praten wat met iedereen. Goed voor onze talenknobbels. Ook met motorrijders uit alle windstreken. We zien ook de Duitse reisleidster die we in Tromsø al een tijd gesproken hadden toen we op de boot stonden te wachten. Ze was onder de indruk van ons avontuur (ooit zelf een lange motorrit gemaakt en last van haar ash) en wenste ons daar goede reis. En nu zagen we haar bij toeval weer. Ze vloog ons om de nek alsof we elkaar heel goed kenden. Echt zo grappig.

Noordkaap 2.0

We kijken nog 1 keer naar de Globe en nu gaan we echt weg. Gerko rijdt de banden weer even rond in de vele bochten....lekker nu zonder bagage. We zien nog een vliegtuig opstijgen van hele korte startbaan. We stoppen ook nog bij een sneeuwgedeelte. Maken wat foto's in de sneeuw. Geen sneeuwballen gevecht deze keer🙄. Sneeuw was net ijs. Maar wel tof. Tot slot nog een drankje in de hostel. Om 12 uur gingen we op 1 oor en het is nog licht.😎