Begrensde oefenrit

6 juni 2020 - Zuidland, Nederland

We hebben een mooi alternatief voor Schotland. Oostenrijk en Italië stellen namelijk hun grenzen open voor toerisme. En het Verenigd Koninkrijk blijft nog tot eind juni dicht. Dus definitief is nu het plan om naar de Alpen te gaan. Omdat ik een gekregen dames motorpak eindelijk pas (-15 kilo), moest dat uitgetest worden. Ik droeg neef zijn oude mij te grote pak normaliter. Dus  planden we een testritje. Afgelopen woensdag met de laatste dag droog en goed weer gingen we op pad. We hadden als doel een motorshop in Breda en kersen kopen in de Betuwe. En dan gelijk een bakkie bij mijn moeder en Gerko's tante.

Motorselfie op de pont

Mijn pak zit als ik sta perfect. Maar als ik op de motor zit, heb ik hoog water en een stukje blote benen. Met dit mooie weer niet zo erg maar met kou en regen niet fijn. Dus de broek ligt nu bij de kleermaker om een stukje langer te maken. Slim zo een testritje. We rijden binnendoor via Flakkee. Het smalle bruggetje past net😅.

Smal bruggetje

Daarna over het Hellegatsplein naar Brabant. We rijden door het mooie vestingstadje Willemstad en gaan richting het Zuiden over kleine polderweggetjes.

Willemstad

De Wouwse Plantage over en plots staan we voor een roadblock. De grens met België is versperd ivm het coronavirus. Het lijkt de Berlijnse muur wel met die blokken beton.

Grensbewaking

We besluiten hier een bakkie koffie te zetten en gebruiken de betonblokken als windkering voor het gasstelletje.

Windkering aan de grens

Op het waarschuwingsbord staat dat je alleen bij hoge noodzaak de grens mag overschrijden. En neef moest nodig pissen.....dus dat viel daaronder volgens ons. 😜

De muur! Grens is dicht

Langs de grens zien we op diverse hekpalen van die groene oude isolatoren van glas. Dit heeft te maken met de dodendraad die in de eerste wereldoorlog is aangelegd door de Duitsers. Het stroomdraad met 2000 volt moest voorkomen dat Belgen vluchtten naar het neutrale Nederland. Gek idee dat je hier meer dan 100 jaar geleden net als nu ook de grens niet over mocht. Gelukkig worden we nu niet doodgeschoten.😰

Isolatoren van de dodendraad

We rijden naar Breda waar neef in de motorshop nieuwe zomerhandschoenen koopt. Met luchtgaatjes en een mini zeempje op zijn wijsvinger. Nooit gezien maar het is echt bedoeld om je vizier van regen te ontdoen. De interval moet je zelf doen.😜

Vanaf Breda gaan we slinger de slanger richting de Betuwe. De navigatie staat op snelwegen vermijden. En we hebben op eens een vrouw die meerijdt op de motor en die de weg met luide stem wijst. Dus neef heeft nu twee vrouwen mee die zeggen wat hij moet doen...😂 Plots staan we voor een veerpont.

Gratis pontje

We zien de schooljeugd met mondkapjes van de boot af komen. Oh ja shit dit is openbaar vervoer natuurlijk en dus verplicht. Dus we trekken ons kolletje over onze mond en neus en rijden de pont op. Het wordt gelukkig geaccepteerd.

Monddoekje op de pont

Dan is het etenstijd en eet ik eindelijk een broodje speklap. Met de Pinksteren net misgelopen omdat ze op waren bij de Hoecksack.🙄 Tante Bets (moeder van Gerko) heeft ze gemaakt en ik heb de katjangsaus bij me. Heerlijk!

Blij met broodje speklap

Daarna langs de Waal richting Rumpt. Zo mooi rijden hier. Mijn moeder en Dick kijken verrast op als we voor de deur staan. We treffen het want de koffie is klaar!

Koffie adresje

Daarna volgen we de Linge die slingert richting Gorinchem. We zijn net 2 dagen te vroeg voor de kersen. 🍒

De Linge

Het laatste stuk over de snelweg naar ons eigen eiland. En daar een duik in het zwembad met een biertje op de rand. 🍻

Proost!

Was weer een mooie dag als voorbereiding op onze reis naar de Alpen. 14 juni vertrekken we al.😎

1. Geert:
    6 juni 2020
    👍 weer leuk om te lezen. Succes met de planning.
  2. Marja:
    Dank je Geert! 😘
  3. Dineke:
    6 juni 2020
    Lieverds, wat fijn dat jullie kunnen gaan. En Marja, trots op alles wat je lukt💃 (-15!!). De 14e gaan is al bijna. Hoe tof dat we allemaal weer mee mogen 😄😍
  4. Ploni van Eck:
    6 juni 2020
    Fijne dagen en we kijken uit naar je verhalen
  5. Trudy:
    6 juni 2020
    Hoi Wat leuk dat jullie de plannen definitief hebben en wat leuk om naar uit te kijken.
    Oostenrijk en Italie ook zeker prachtig.
    Veel plezier en voorpret en alvast goed reis.
  6. Henk van Hal:
    8 juni 2020
    Kijk uit naar je reisverslagen
  7. Jeannet:
    8 juni 2020
    Min 15 kilo in coronatijd 😱 dat vind ik wel een broodje speklap waard🎉 héél veel plezier. Na dit goede begin, kan het niet meer stuk👍veel voorpret tot de14e!!!😃