4 landen, 5 passen en kerk in het water

18 juni 2020 - Nauders, Oostenrijk

Vanochtend op tijd aan het ontbijt. Ons reisschema had veel in petto vandaag. En gister door de regen vroegtijdig gestopt dus wat in te halen. Eerst naar Gallzein. Een klein dorp in Tirol waar mijn schoonmoeder Dicky al 40 jaar komt. Even haar beste vriendin Cilli gedag zeggen. We komen er toch langs. Ze was blij verrast dat ze om half 9 al bezoek had met groetjes uit Holland. 😍

Op bezoek bij Cilly vriendin van schoonmoeder

Helaas was de Timmelsjoch (hoogste grensovergang in Europa van Oostenrijk naar Italië) dicht door een aardverschuiving dus moesten we onze plannen bijstellen. Het werd met de vlam in de pijp door de Brennerpas. De oude pas weliswaar. Af en toe zagen we hoog de 'nieuwe' pas boven ons. Zo kwamen we in Italië. Gelijk mediterrane sferen met cipressen en oleanders en 28 graden! Fijn die binnenvoering in mijn motorpak.😅

Italie

In Italië veel kastelen of beter gezegd  ruïnes op hoge uitkijkpunten. Ook de Jaufenpas is afgesloten dus we moeten weer ons plan bijstellen en gaan via de Penserjoch. Geen spijt van want wat mooi hier! Veel haarspeldbochten en mooie natuur! Inmiddels is het 12 uur dus etenstijd voor ons boeren. We stoppen bij een dorpspleintje en eten een broodje knakworst (made by Gerko)in een wijnvat. Mijn stoutste droom!😜🍷

Lunchen in wijnvat....broodje knakworst

Hierna gaan we naar de Stelviopas. Eén van de mooiste passen van Europa! Maar niet voor beginners met zijn 48 erg scherpe haarspeldbochten bergop. Zie video. Maar neef stuurt de BMW 1200 GS soepel omhoog ondanks de bepakking en ik achterop! Ik hoef alleen maar te filmen en beetje mee te hangen in de bochten. Het is ongelofelijk mooi. Boven aan de berg worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht.

De haarspeldbochten van de Stelvio

Boven op de top van de Stelvio

En er ligt sneeuw dus we kunnen het niet nalaten om even sneeuwballen te gooien. Kind in ons komt boven.😂 Dan via de Umbrial pas aan de andere kant naar beneden. Ik verval in herhalingen maar ook zoooo  mooi.

Veel sneeuw net over de Stelvio

Minder scherpe bochten maar genoeg stuurwerk voor neef. We komen vervolgens in Zwitserland. Weer een land op ons lijstje. We scharrelen naar beneden en zien bij een snelstromend riviertje een mooi plekje voor een bak koffie. Met water uit de rivier. Dat kan hier gewoon.

Bakkie koffie in Zwitserland

Als we een tentje hadden gehad zouden we hier overnachten. Zeldzame bloemen, het kabbelende water, blauwe vlinders en bijzondere vogeltjes. Maar we rijden door ......Italië weer in naar de Val Venosta. Veel druiven maar vooral appels. Met netten er boven voor de hagel. Dan in het vallei plots een enorm stuwmeer! Met een kerktoren in het water. Het dorpje is vernietigd door de komst van het stuwmeer. Het enige wat rest is deze kerktoren. De droge vallei is door het stuwmeer wel weer vruchtbaar voor alle gewassen met name de fruitbomen. Maar bizar gezicht is het wel die eenzame kerktoren.

De kerk in het midden houden

Ik heb gelijk een hondenvriend gemaakt daar. Als Hunter maar niet jaloers wordt.

Als Hunter maar niet jaloers wordt

We rijden weer verder over de Reschen pass naar Oostenrijk. Hier vinden we een hotel. En door de mediterrane invloeden vandaag gaan we eten bij de pizzeria in het dorp Nauders. Was een prachtige dag met 5 passen , misschien wel 200 haarspeldbochten , 4 landen en ruim 300 km! Proost op een dag om nooit te vergeten!

Twee bier na 200 haarspeldbochten

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anita Buitendijk:
    18 juni 2020
    He lekker weer om te lezen😁. Zit er weer super leuk uit.
  2. Lenie vermeer:
    Prachrig
  3. Dineke:
    18 juni 2020
    Tof dat gooien met sneeuwballen....beetje spelen😄
    En inderdaad zo hartstikke mooi💫💜
  4. Dick:
    18 juni 2020
    Jullie hebben weer een prachtige dag gehad van daag
  5. Ron en Linda:
    Heerlijk!
  6. Nel en Japie:
    19 juni 2020
    Wat een onvergetelijke bijzondere dag voor jullie. Voor vandaag hopen wij dat jullie nog meer onvergetelijke herinneringen maken! We zijn benieuwd naar jullie nieuwe avontuur vandaag! Liefs Nel en Japie😂😘
  7. Alie arkenbout:
    19 juni 2020
    heel mooi. fijn om met jullie mee te reizen. nog veel veilige kilometers.
  8. Geert:
    Prachtige foto's. Genietse.
  9. Anja:
    Zo, dat is genieten.
    Leuk om zo met jullie mee te reizen.